Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.06.2013 21:29 - ВЪЗДУШНИТЕ ТАКСИТА НА ВЛАСТТА
Автор: spirdon Категория: Политика   
Прочетен: 572 Коментари: 0 Гласове:
0



 Военната ни авиация е изпълнявала на 100% заявките на правителството, но отчита недостатъчен нальот за бойната си подготовка.

 

Ако парламентарна комисия с най-дългото име в историята на Народното събрание, стигне до извода, че Българската армия, в т.ч. и особено Военновъздушните сили, са ощетени, Бойко Борисов и компания трябва да си вземат шапките и сами да напуснат депутатството.

Става дума за Временната анкетна комисия за проверка на всички данни и обстоятелства при ползването на правителствения “Авиоотряд 28″ и въздухоплавателни средства на Министерството на отбраната в случаите на ползване не за цели на въоръжените сили за периода август 2009 – март 2013 г., включително да провери кога, по какви дестинации (в страната и чужбина), с каква цел, в какъв състав, с какъв разход на финансови средства са били ползвани въздухоплавателните средства на авиоотряда и Министерството на отбраната.

След първата си среща с висшето военно командване новоизбраният министър на отбраната Ангел Найденов констатира, че най-тревожно е положението при авиацията. Не само, защото няма пари за нови изтребители. От Военновъздушните сили (ВВС) не крият тревогата си за финансовото осигуряване на подготовката на бойните ни авиатори, т.е. за много повече часове във въздуха.

Ангел Найденов не е първият, който поставя така въпроса. В началото на април неговият предшественик, служебният военен министър Тодор Тагарев, бе достатъчно откровен, за да каже: “Самото състояние (Б.р. на българските ВВС) води до някои предизвикателства, поставя някои въпроси. Търсим решения.”

Тези констатации звучат още по-тревожно на фона на дебата в Народното събрание при формирането на споменатата вече комисия и на последвалия парламентарен контрол. Властта е използвала бойната ни авиация за полети по свой план, които са стрували на бюджета на Министерството на отбраната 812 325 лева. Не е сигурно обаче дали това е истинската сума. Бързам веднага да кажа, уточни министър Найденов, че в нея не е ясно какво точно се включва и второ – не е ясно дали тази сума е възстановена на Министерството на отбраната.

Трябва ли военната ни авиация да лети само на учения? Всеки добре запознат със задачите на въоръжените ни сили знае, че това не е и не би трябвало да бъде така. Българската армия има три мисии.

Една от тях е “Принос към националната сигурност в мирно време”, т.е. помощ за населението при природни бедствия, катастрофи и аварии. Не може да има никакво съмнение, че тези полети са напълно оправдани. Друг е въпросът дали съответната правителствена комисия, възстановява своевременно и напълно направените разходи или въпросът се решава за сметка на перото за бойна подготовка Лошо ще бъде, ако се окаже, че за Бойко Борисов и неговите министри е ползвано същото перо.

Прав е Ангел Найденов, че трябва да се запази практиката за полети за нуждите на Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването, органите на Главна дирекция “Пожарна безопасност и защита на населението” – МВР, които са с цел превоз на медицински екипи, превоз на органи за трансплантация, медицинска евакуация, транспортиране на пострадали граждани, издирване на оцелели моряци, издирване и спасяване на бедстващи граждани след природни бедствия, разузнаване, наблюдение и гасене на пожари. В същност това е мисията на армията, за която става дума.

Факт е, че полетите при нея са с висок елемент на сложност и допринасят за повишаването на подготовката и летателната натренираност на личния състав.

Не може да не направи впечатление, че от август 2009 г. насам първенец по използването на военните самолети и вертолети е дирекция “Правителствен протокол” на Министерския съвет. Т.е. превоз на пътници, които се определят от заявителя на задачата. Кои са те? От Министерството на отбраната ще предадат списъците на временната анкетна комисия. Вярно е, че и тези полети са часове във въздуха за пилотите, но само този аргумент не издържа, за да бъдат използвани за транспортиране на делегации или, както твърдят определени депутати, за „разходки” до любими на отделни хора дестинации.

Не бива обаче да се отива и към генерално прекратяване на тази практика. Въпросът опира най-вече до контрола или по-точно до самоконтрола на т.нар. заявители на задачата, т.е. на полета. Добре е българският народ да разполага с една сравнителна табличка кой премиер колко пъти е ползвал военно въздухоплавателно средства. Може би анкетната комисия ще го направи, въпреки че парламентът не й даде мандат във времето пред 2009 г.

Друга комисия обаче – за отбраната, трябва да помисли по-сериозно за състоянието на българската военна авиация. Дори и върху следната статистика:

През 2010 г. ВВС са изпълнили 6 специални задачи с вертолети „Кугар” за нуждите на дирекция “Правителствен протокол“ на Министерския съвет и две специални задачи за Министерството на външните работи, от които една със самолет “Спартан” и една със самолет Ан-30. В анализа за същата година Министерството на отбраната прави извода:„Нальотът на декларираните екипажи за носене на бойно дежурство по “Air Policing” все още е далеч от стандартите на НАТО, като изостава и подготовката на останалите екипажи от декларираните сили”.

През 2011 г. са изпълнени 22 специални задачи за нуждите на дирекция „Правителствен протокол“ на Министерския съвет, от които три със самолет „Спартан“ и деветнадесет с вертолети „Кугар”. В доклада за състоянието на отбраната и Въоръжените сили през 2011 г. правителството е записало: „От планирания общ годишен нальот във Военновъздушните сили е отчетено изпълнение на 72%, което като абсолютна стойност се равнява на планирания общ нальот за 2010 г.

От планирания нальот за бойна подготовка във Военновъздушните сили са изпълнени 64%. Неизпълнението на планирания общ годишен нальот е свързано с липсата на резервни части, ограничения остатъчен ресурс на авиационната техника, забавяне на договори за ремонт и възстановяване на авиационната техника.”

През 2012 г. са изпълнени 25 специални задачи за нуждите на дирекция „Правителствен протокол“ на Министерския съвет, от които двадесет и четири с вертолети „Кугар” и една със самолет „Спартан“. За миналата година отчетът за бойната подготовка е по-позитивен, но изпълнението не е на 100 процента: „Изпълнени са 94% от планирания нальот за бойна подготовка във Военновъздушните сили за годината. През годината във Военновъздушните сили бяха планирани 16 учения, от които са проведени 14 (88%).”

Най-вероятно специалните задачи, т.е. използването на военни самолети и вертолети за въздушни таксита на властта, са изпълнени на 100 и повече процента. Това ще каже анкетната комисия с дългото наименование. Сигурното обаче е, че през последните три години планираният общ нальот на ВВС не се изпълнява. Този факт е предизвикателство за новото правителство. Като че ли той трябва да тревожи много повече народните представители. Експертите не крият причините – липса на резервни части, ограничен остатъчен ресурс на авиационната техника, забавяне на договори за ремонт и възстановяване на авиационната техника.

 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: spirdon
Категория: Новини
Прочетен: 402788
Постинги: 350
Коментари: 38
Гласове: 79
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031