Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.06.2013 22:04 - Министърът на отбраната Ангел Найденов: Има рискове за националната ни сигурност, ако продължи хаосът
Автор: spirdon Категория: Политика   
Прочетен: 1403 Коментари: 0 Гласове:
1



 Готов е докладът за промени в Плана за развитие на Въоръжените сили, социологическото изследване за нагласите на военнослужещите ще приключи в средата на юли.

- Г-н министър, крие ли днешната ситуация в България рискове за националната сигурност?

- Безспорно крие рискове за националната сигурност. Включително и на заседанието на Консултативния съвет за национална сигурност, можеше да се види тази загриженост, изразена в общо становище, до което за съжаление не се стигна.

- В какво могат да се посочат тези рискове?

- На първо място в предизвикването на нестабилност и несигурност в страната. Съответно на дестабилизация от гледна точка на искането за предсрочни избори и прекратяване на мандата на правителството и Народното събрание. Всъщност от края на януари се намираме в една цикличност на протестите, които са напълно основателни, макар и в някое случаи доста различни по своя характер. Това няма как да не се отразява върху сигурността на управлението, от гледна точка на дългосрочните планове и реализацията на определени управленски решения, действия и мерки. Влизането в цикъла на непрекъснатите парламентарни избори и функциониране на правителства, които ще имат хоризонт 3-4 месеца, очевидно че няма да даде онази трайност на решенията. Няма да даде и отговор на въпросите, които очакват голяма част от българските граждани, свързани със социално-икономическата проблематика. Няма да даде отговор и на бизнеса във връзка с възможността да работи в нормална среда. Няма да повиши доверието към институциите.

- Липсата на доверие в институциите е сериозен риск за националната ни сигурност?

- Така е. Това е, по-скоро, от гледна точка на силно подроненото и накърнено доверие към политическата система. Защото, на кого да разчитаме, освен на на класическата политическа система, основаваща се на партии. Кой е другият път, по който ни се предлага да вървим? И влиза ли този път в схващането за парламентарна демокрация и в принципите на цивилизованите държави. Риск има и по отношение на финансовата стабилност. Изправени сме пред една изключително тежка ситуация, от гледна точка на изпълнението на приходната част в бюджета на страната. Ясно е, че в една среда на нестабилност, на хаос и на дестабилизация на повърхността излизат всякакви сенчести групировки и интереси, които, според мен, се разминават сериозно с очакванията на мнозинството от хората. Тук в най-голяма степен отговорността е на политиците. Да се предложи решение, да се успокоят страстите, да се отговори на очакванията на хората за друг морал в политиката и управлението – за повече прозрачност, активен диалог и чуваемост. И, разбира се, за съобразяване с онова, което казват хората. Аз съм убеден, че това съзнание го има министър-председателят Орешарски. Имам го и аз. В последните дни много пъти ми се налага да се обръщам към протестиращите граждани с молба за още малко, търпение, шанс, ако щете, за управлението. Бих искал още веднъж да изразя своето съжаление и да поднеса извинения на хората, които са се почувствали излъгани от начина, по който се вземат кадрови решения, особено в ключова сфера, каквато е националната сигурност.

- Какво прави армията в тази ситуация? Какво Ви докладват командирите на видове въоръжени сили? Спокойна ли е армията? Изпълнява ли задачите?

- За щастие нямаме основания за друго мнение и притеснения, от гледна точка на начина, по който Българската армия изпълнява в момента своите обичайни задачи и отговорности. Бързам веднага да добавя – с голямо напрежение, в някои случаи и с риск, за личния състав, заради постоянния недоимък и ограничения, налагани през последните години на Въоръжените сили. Те обаче все още са в състояние да изпълняват своите конституционни задачи. Разбира се, и нашите съюзни задължения.

- Още при встъпването си в длъжност обявихте провеждането на социологическо изследване за нагласите на военнослужещите. Кога очаквате резултатите?

- Стартираме една амбициозна задача, която ще приключи до средата на юли. Това е едно достатъчно представително социологическо проучване за нагласите и очакванията на хората в армията, от гледна точка на статус, престиж, социални права, професионалната кариера и стабилността на развитие. На базата на резултатите ще планираме и следващите си стъпки, приоритети и сроковете за изпълнението им. Идеята за това проучване стартира от обсъждането на въпроса дали да отменим последните промени в условията за пенсиониране на военнослужещите с въвеждането на определена възраст, като изискване или да вървим по пътя на гратисен период. Имаше много коментари, включително по форумите, които се питаха как министърът ще разбере мнението на военнослужещите. Това е един от начините.

- Вие на кой от двата варианта сте привърженик?

- Аз съм привърженик по-скоро на радикалното решение да отменим изискването за възраст, но все пак нека да видим какво е мнението на военнослужещите.

- Какво може да се реши в най-скоро време?

- Това са промените в Кодекса за социално осигуряване по отношение на пенсионирането. Веднага могат да бъдат внесени промени. Имах намерение да реализираме и повишаването на обезщетенията на безработните съпруги на военнослужещите и на участниците в мисии. За съжаление тук сме оплетени в нормативни ограничения. Бях силно изненадан да разбера, че нямаме възможност за промяна, защото това са текстове в Закона за държавния бюджет. Ще ги направим с новия бюджет. Търсим и допълнителни възможности без да нарушаване законите и финансовата дисциплина. Не става дума за натоварване от гледна точка на бюджета на Министерството на отбраната. Вече коментирах защо е трябвало да бъдат внесени, като текстове в Закона за бюджета. Това създава алиби на всеки министър. Винаги може да се позове на текстовете и да каже, че единствено по предложение на Министерския съвет може да бъдат променени тези разпоредби, което е така. По този начин сваля отговорността от себе си. От друга страна, не разбирам защо е трябвало да бъде заложено намаляване на обезщетението под минималната работна заплата. Но нека това да го отнесем към пасивите на предишното управление. Там има много пасиви. Много неща трябва да бъдат променени, от гледна точка на социалната политика и аз съм решен да го направя.

- Предвиждате ли нов Закона за отбраната и Въоръжените сили или ще има отделни промени?

- Нека най-напред да стартираме преразглеждането на Плана за развитие на Въоръжените сили. Докладът е почти готов. Предстои да бъде разгледан най-напред в рамките на моя екип и след това ще го предложим на вниманието на Съвета по отбрана. Това са промени, свързани с определени действия, които предстоят да бъдат реализирани до 2014 г. Те са свързани най-вече със съкращенията или с преразглеждане на вече осъществени действия, като предислокация на военни части, особено в Северна България. Вече лансирах намеренията за започване на нов Стратегически преглед на системата за сигурност и отбрана и на тази основа да подготвим нов План за развитие на Въоръжените сили. Естествено, придружени с програма за инвестиции в модернизацията и превъоръжаването. Тогава ще можем да говорим за нов или нови закони. Не крия, че съм привърженик на един по-общ закон за отбраната и съответно друг, които да регламентира развитието на Въоръжените сили. В близък план можем да говорим за промени в Закона за отбраната и Въоръжените сили и промени в Устройствения правилник на Министерството на отбраната. Създадена е работна група, която ще направи съответните предложения. Не предвиждам промени в интегрирания модел, който е създаден в министерството. По-скоро трябва да търсим балансиране на отношенията между цивилната и военната експертиза.

- Веднъж вече казахте за изграждане на нов гарнизон в Северна България.

- Търсим възможности за възстановяване на съществуването на военни части в региона на Враца.

- Как ще работите с военно-патриотичните съюзи и другите организации от неправителствения сектор? Ще използвате ли опита и знанията на генералите и офицерите, които са излезли от армията?

- И сега използвам този капацитет, включително с привличането на генерали и офицери от резерва в моя екип. Винаги съм имал прекрасни отношения в битността си на политика и на народен представител с военно-патриотичните съюзи и не виждам основания сега, като министър, да нарушавам тези отлични отношения. Вече имах възможност да определя като много позитивен резултат създаването на Обществения съвет по отбранителна политика. Ще го запазя и ще продължим да работим с него. Голям плюс е да се представят идеи и становища и да се чуят мненията на хората, които са били свързани с отбраната и Въоръжените сили.




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: spirdon
Категория: Новини
Прочетен: 403684
Постинги: 350
Коментари: 38
Гласове: 79
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930