Когато обществеността с оправдан интерес коментира т. нар. полети на властта с военна техника, би трябвало да знае истината. Например – за състоянието на авиационната ни техника. Не само обществеността, разбира се, но и онези, за които излиза информация от временната анкетна комисия в парламента, че са летели за сметка на бойната подготовка на екипажите от Военновъздушните сили.
Депутатите решиха да получат информация от бившия премиер Бойко Борисов. В същото време министърът на отбраната Ангел Найденов бе в една от авиобазите, за да се убеди, че предишните управляващи съвсем са зарязали бойната ни авиация.
Известно ли е например, че от 12-те вертолета „Кугър”, които много често са използвани за въздушни таксита по добилите вече гражданственост специални задачи, днес само един е в състояние да лети? Знаех, казва министърът, че в армията най-критично е състоянието на техниката на ВВС. Но не си е представял, че е толкова тежко. Дори драматично заради съотношението 1:12 в полза на неизправните „Кугър”-и.
Тази констатация министърът направи на среща с пилотите и инженерно-техническия състав на 24 авиобаза в Крумово, която е въоръжена с вертолети и транспортни самолети. Пое ангажименти. Дано успее да ги изпълни. За какво става дума?
Вече трета година вертолетите Бел-206 стоят на земята. Парите са налице – 700 хиляди лева. Проблемът е в обществената поръчка. Според министъра отговорността е в дирекция „Инвестиции в отбраната”, където вече се прави тотална проверка. Лошото е, че трета година е замразена началната подготовка на летците. Това, според Ангел Найденов, е престъпление. Той заяви, че в близките месеци трябва да намери отговор на въпроса.
Още по-тежко е състоянието на трите бойни вертолета Ми-24. Те стоят разглобени в халетата на ТЕРЕМ. А са много важен елемент в отбраната на страната, включително и заради поетите ни международни ангажименти. Липсата им не би могла да бъде компенсирана нито от щурмовите самолети Су-25, нито от новите изтребители, по чийто проект за закупуване продължава да се работи. Ангел Найденов няма друго разбиране от това, изразено от военните. Той пое ангажимента в рамките на тази година да реши въпроса поне с ремонта на единия вертолет, т.е. да осигури 4 млн.лв. Остават още два. Или още 8 милиона. Без да се смята модернизацията.
Липсата на гориво е другият голям проблем на бойната ни авиация. Това е хроничен глад, ежедневна тема №1 за нас, казва заместник-командирът на ВВС бригаден генерал Румен Радев. Осигуряват се 5 хиляди тона керосин за година. При положение, че минималното количество, заради безопасността на полетите, трябва да бъде 8-9 хиляди тона. И тук Ангел Найденов е категоричен, до края на годината трябва да има позитивна промяна, за да няма драстична разлика в часовете нальот на нашите летци и колегите им от партньорските армии. Сега сме на 28 процента от средния норматив. В този смисъл Ангел Найденов твърди, че Министерството на отбраната е в дълг към хората във Военновъздушните сили.
Остава открит въпросът по стартиране на проекта за закупуване на изтребителите.На този етап министърът на отбраната е доволен от работната група. Очевидно, каза той, са приложени много съвременни методи за намиране отговора за ефективност за типа боен самолет отнесена към цената и способностите. Все още обаче сме далеч от стартиране на процедурата за доставка. Новото, което министърът е добавил, е изискването за състезателност. Той намира за неуместно да се отива на пряко договаряне, още повече, че към подобни решения има критика от Европейската комисия. Самата процедура по закупуване може да стартира, когато има гаранция, че осигурени не по-малко от 700 милиона лева.
Недостатъчната финансова осигуреност на Военновъздушните ни сили е безспорен факт. В това състояние не можем да издържим дълго време, казва бригаден генерал Радев.В същото време предишната власт за три години е „усвоила” 160 летателни часа с военните въздухоплавателни средства. Обикновено по заявка на дирекция „Правителствен протокол” на Министерския съвет?! Така бюджетът на ВВС е олекнал най-малко с 812 хиляди лева, защото разчетите са само за горивото. Възстановени са 160 хиляди лева. Ангел Найденов е поискал останалите. Надява се, че това ще стане с актуализацията на бюджета.
Колкото и парадоксално да звучи, докато властта е летяла, бойните пилоти са стояли на земята. Не само това. Нямали са възможност за обучение. Защото техниката е за оплакване, а горивото – крайно недостатъчно. Дали някой ще понесе отговорност за това? Или обяснението ще бъде политическо, но за сметка на отбраната и националната ни сигурност.
Правителството превърна във фарс планове...
ВИЖТЕ САМОЛЕТЧЕТАТА ОТ КЛИПА НА КУШЕЛ - ...
Стани приятел на Поглед.инфо във faceboo...
Прокуратурата подхвана община обслужваща...