Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.07.2013 22:10 - Използването на правителствените самолети от официални представители се критикува в България
Автор: spirdon Категория: Политика   
Прочетен: 977 Коментари: 0 Гласове:
0



 Блогери предлагат опции за избягване на прекомерното и неуместно използване на правителствените самолети.

От Цветина Борисова за Southeast European Times в София - 13/07/13

Разкрития за неуместното използване на самолети от членове на бившето правителство на ГЕРБ предизвикаха дебат за Авиоотряд 28, който според закона отговаря за транспорта на официални представители.

Новото правителство, ръководено от Българската социалистическа партия (БСП), създаде специална парламентарна комисия, която да разследва дали предишният кабинет е използвал самолетите на авиоотряда за неофициални цели.

Комисията съобщи на 3 юли, че бившият министър-председател Бойко Борисов е направил 422 полета между 2009 и 2013 г., включително пътувания до известни ловни дестинации, както и други пътувания, които са съвпадали с неговата предизборна кампания.

Авиоотрядът е уникална структура за ЕС и НАТО, тъй като той е назависимо звено, а не е част от военновъздушните сили, подчинени на министъра на отбраната, смята Красимир Грозев, главен редактор на "АЕРО", специализирано списание за проблемите на авиацията. .

"Такива авиоотряди извършват военни, хуманитарни и други подобни мисии и постигат по-високо оползотворяване на наличното оборудване. В България имаме едно много странно нещо, което сме наследили от социализма", каза Грозев за SETimes.

През 2010 г. парламентът постави авиоотряда под прякото разпореждане на министър-председателя и извън юрисдикцията на Министерството на транспорта; единствено министър-председателят може да изиска използването на правителствен самолет.

Оттогава, каза блогерът Tропканев проблемът за големия брой искания за използване на правителствените самолети се усложни, защото ГЕРБ специално заяви в пограмата си, че ще сложи край на корупционните и дори привидно неуместни практики.

"Вместо това техните действия излязоха извън границите на допустимата толерантност и което е по-важно, извън обществената толерантност", каза Тропканев.

Борисов изрично обеща да намали разходите за официални полети и да преценява внимателно дали и кога да се използват правителствени самолети за хуманитарни мисии и извънредни ситуации.

Следователно блогерите насочиха вниманието си върху случаи като онзи в средата на 2012 т., когато любимият на Борисов аматьорски футболен клуб "Бистришки тигри" бе превозен с правителствен самолет до Варна, за да играе срещу "Чавдар Етрополе", отбор, чийто собственик бе тогавашният депутат от ГЕРБ Емил Димитров.

"[Това беше] приятелски мач и те спокойно можеха да го играят в родните си градове, пътувайки с автобус, като цената за това събитие щеше да бъде символична", каза блогерът Владимир Янев.

Борисов каза, че отборът е платил за полета, но според критици това противоречи на Закона за гражданската авиация в България, според който Авиоотряд 28 може да извършва само "специални полети".

Те включват превоз на президента на страната, на вицепрезидента, на председателя на парламента, на министър-председателя, на местни, както и чуждестранни официални представители на правителства, на отделни лица, които са част от делегации, на екипите, които ги придружават, на тяхната охрана и багаж.

Някои твърдят, че трябва да се прецени дали авиоотрядът е необходим и дали има алтернатива. Те дават за пример други страни като Турция, където националният превозвач "Търкиш Еърлайнс" е създал специален отдел за правителствени полети.

"Възможно е изобщо да се премахне авиоотрядът. Не съществува подобна структура в Обединеното кралство, например. Правителството [официалните представители] там пътуват в самолети, наети от търговската авиация", каза Грозев.

Но блогерът Спирдон Спирдонов каза, че авиоотрядът трябва да се реорганизира, за да се избегне нецелесъобразното му използване.

"Първият начин е да се включи авиоотрядът в структурата на Националната служба за охрана. ... Подчинението на директора на НСО ще намали риска от злоупотреби. Втората опция е той да се постави на подчинение на Министерството на отбраната, което ще наложи военизиране на структурата и поемане на пилотирането и инженерно-техническото обслужване на самолетите от военновъздушните сили", каза Спирдонов.

Съществува също и опцията за трансформиране на авиоотряда в гражданско звено в рамките на въоръжените сили.

"Това ще даде възможност на военните пилоти да продължат своята професионална кариера в отряда след пенсиониране, което става само след 15 години летателен стаж", каза Спирдонов.

Какво трябва да направи България, за да избегне нецелесъобразното използване на правителствените самолети? Споделете идеите си в коментарната рубрика.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: spirdon
Категория: Новини
Прочетен: 404216
Постинги: 350
Коментари: 38
Гласове: 79
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930