Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.10.2013 10:45 - Министерствата на финансите, труда и НОИ – срещу МО за пенсионирането на военнослужещите
Автор: spirdon Категория: Политика   
Прочетен: 2072 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 За четвъртък е насрочено заседание на Комисията по труда и социалната политика на Народното събрание, на което ще се обсъжда на първо четене Законопроект за изменение на КСО, с който се връща старият режим за пенсиониране на военнослужещите.

Три държавни иституции – министерствата на финансите и на труда и социалната политика, както и НОИ, не подкрепят внесения от Атанас Мерджанов и група народни представители Законопроект за изменение на КСО, с който се връща старият режим за пенсиониране на военнослужещите, т.е. отпадането на изискването за навършена възраст. За четвъртък е насрочено заседание на Комисията по труда и социалната политика на Народното събрание, на което ще се обсъжда на първо четене законопроекта. Единствено Министерството на отбраната защитава промяната. То бе подкрепено и от Комисията по отбрана, която единодушно застана зад законопроекта.

Финансовото министерство: Да не се премахва възрастта

Панайот Чобанов, министър на финансите: „По наше мнение, предложеното изменение на условията за придобиване право на пенсия само за военнослужещите следва да се разглежда комплексно, заедно с останалите политики и мерки, касаещи пенсионната система. Считаме, че всички нови политики и предложения по отношение на пенсионно-осигурителната система, в т.ч. и по отношение на условията за придобиване право на пенсия, следва да бъдат разглеждани концептуално и в цялост в Консултативния съвет по отпитимизиране на осигурителната система към министъра на труда и социалната политика.

Независимо от това, предложеният законопроект би довел до допълнителни средства за държавното общестсвено осигуряване за 2014 г. (по информация на вносителите в размер на около 5 млн.лв. за 2014 г.), които не са разчетени в предвидените разходи по проекта на бюджета на ДОО за 2014 г. и прогнозата за 2015-2016 г.

Едновременно с това предложението не е съобразено с основните препоръки на Европейската комисия по отношение на пенсионните системи, а именно – за ограничаване и недопускане на нови форми за ранно пенсиониране в българската пенсионна система, повишаване ефективността на пенсионната възраст и т.н. Считаме, че не следва да бъдат разширявани формите на ранното пенсиониране, в случая чрез премахване на изискването за възраст при военните, а би следвало да се работи по посока на ограничаване на ранното пенсиониране чрез въвеждане на минимална възраст за пенсиониране  и на другите категории лица по чл. 69, ал.2, работещи по Закона за МВР, по Закона за ДАНС и т.н.”

Социалното министерство: Само осигурителният стаж не е достатъчен

Хасан Адемов, министър на труда и социалната политика: „С оглед да не се допусне значително утежняване на режима за пенсиониране на военнослужещите по ЗОВСРБ спрямо останалите лица от т.нар. социални ведомства, посочени в чл. 69, ал. 2,3 и 6 от КСО, е направен компромис и само за военнослужещите отпада изискването те да отговарят на посочените в КСО условия „при уволнение”. Така само за тях се допуска възможността при преценяване правото на пенсия осигурителният стаж, извън този по чл. 69 от КСО, да може да допълва без превръщане общия осигурителен стаж, независимо дали е придобит преди или след уволнението им като военнослужещи.

Поради това от 1 януари 2013 г. вече няма пречка уволнените военнослужещи по ЗОВС да работят на друго място (например да работят по придобитата си гражданска специалност), докато навършат предвидената в чл. 69, ал.1 и 5 на КСО възраст, след което да упражнят правото си на пенсия на основание на разпоредбата на чл. 69 от КСО – възможност, която не е допусната по отношение на нито едно от останалите лица по чл. 69, ал. 2, 3 или 6 от КСО.

Считаме, че при обсъждането на предложените промени следва да се има предвид, че съгласно чл. 26 от Конвенция №102 на Международната организация на труда за социална сигурност (минимални стандарти), 1952 г., ратифицирана през 2008 г. (обн. ДВ, бр.54 от 2008 г.) покритият риск при пенсии за старост (каквито са пенсиите, отпускани  на основание глава шеста, раздел I, вкл. тези по чл. 69 от КСО) е достигане на определена възраст. Не е достатъчно лицето да е натрупало осигурителен стаж, необходимо е то да е достигнало  и определена възраст, от която нагоре се предполага, че за него настъпва неработоспособността (реална или предполагаема), която води до загуба на нормално получаваните от осигуреното лице трудови доходи.

Ето защо Министерството на труда и социалната политика счита, че тези съображения следва да се отчетат при обсъждане на законопроекта за изменение на КСО, внесен от Атанас Мерджанов и група народни представители.”

НОИ: Ще се задълбочи неравнопоставеността с всички останали категории осигурени лица

Бисер Петков, управител на НОИ: „Един от признатите от българското законодателство осигурени социални рискове е рискът „старост”. Настъпването на този риск предполага трайна загуба на работоспособността на осигурените лица и произтичаща от това загуба на трудовите им доходи. Доколкото старостта е резултат на естествено биологично износване на бовешкия организъм, нормативно тя се свързва с достигането на определена в закона и поначало възраст. Основната осигурително правна последица от реализирането на риска „старост” е възникването на правото на пенсия на осигуреното лице (арг. от чл.2, ал.1, т.6 от КСО).

Рискът „старост” се ползва и със значителна международна уредба, в това число и в ратифицираните и влезли в сила за България конвенции на Международната организация на труда: Конвенция №102 на МОТ за социална сигурност (минимални стандарти), 1952 г. (обн. ДВ, бр.44 от 2008 г.), Конвенция №35, относно осигуровката старост (индустрия и др.), 1933 г. (обн. ДВ, бр. 45 от 1997 г.), Конвенция №36, относно осигуровката старост (земеделие и др.), 1933 г. (обн. ДВ, бр. 45 от 1997 г.). Всички те регламентират, че покритият риск при пенсиите за старост (каквито са пенсиите, отпускани на основание глава шеста, раздел I, вкл. тези по чл. 69 от КСО) е достигане на определена възраст.

В този смисъл въвеждането от 1 януари 2013 г. на изискването за навършена възраст по отношение на военнослужещите по ЗОВСРБ е в унисон, както с вътрешните актове по социално осигуряване, така и по цитираната международноправна уредба.

Досежно мотивите в законопроекта, относно осигуряване равнопоставеност на военнослужещите с останалите категории правоимащи лица по чл. 69 и чл. 69а от КСО, становището на НОИ е, че чрез възстановяване на отменения режим  за тяхното пенсиониране, респ. отпадане на изискването за навършена възраст, по-скоро ще се стигне до задълбочаване на неравнопоставеността с всички останали категории осигурени лица, в т.ч. и с тези, работещи при изключително тежки и неблагоприятни условия на труд, за чието пенсиониране законодателят е предвидил като условие навършване на определена възраст (пар.4 от ПЗР на КСО).

Принципът на равнопоставеност на осигурените лица, прогласен с нормата на чл. 3 от КСО е един от основните принципи на държавното обществено осигуряване. По своята същност то представлява конкретизация на конституционния принцип за равенство на гражданите пред законите и забрана на дискриминацията, като целта му е да гарантира еднакви права и задължения на осигурените лица в системата на обществено осигуряване, независимо от индивидуалните им нужди и лично положение. В тази връзка при уреждане режима за пенсиониране на лицата по чл. 69 от КСО би следвало да се търсят такива законодателни решения, които да гарантират еднакво прилагане на осигурителното законодателство спрямо всички лица, осигурени за риска „старост”.”

Военното министерство: Въвеждането на възраст е дискриминация

Ангел Найденов, министър на отбраната: „Действащата редакция на чл. 69, ал. 1 от КСО предвижда лицата, изпълнявали военна служба, да придобиват право на пенсия при кумулативно изискване за години общ осигурителен стаж и достигане на определена възраст. Изискването за определена възраст се въведе единствено по отношение на военнослужещите по ЗОВСРБ, считано от 01.01.2013 г. без ясна аргументация и без извършване на задълбочен анализ, относно бъдещето на пенсионно-осигурителната система в Република България. При сравнимо сходни други обстоятелства, необходими за пенсиониране на всички лица при условията и реда на чл. 69 от КСО, въвеждането на изискването за достигането на определена възраст само за военнослужещите, представлява различно третиране при реализиране на правото за пенсиониране. Ето защо този текст е несправедлив и дискриминационен за военнослужещите по ЗОВС по признаците „лично положение” и „възраст” в сравнение с останалите категории лица, правоимащи п очл. 69 от КСО.

ЗОВСРБ въвежда пределна възраст за военна служба, при наличието на която договорът за военна служба се прекратява без предизвестие. В посочения закон обаче, липсват разпоредби, задължаващи Министерството на отбраната да осигури възможност на военнослужещите да служат до навършване на пределна възраст. Същите може да бъдат освободени от военна служба преждевременно, на много други основания, които не произтичат от волята и поведението им. Това в редица случаи ще възпрепятства ранното им пенсиониране, поради факта, че дори и да имат необходимите години общ осигурителен стаж, от които две трети действително изслужени на военна служба, те ще трябва да са навършили изискуемата възраст.

С оглед постигането на равно третиране на всички категории лица, които се пенсионират при условията по реда на чл. 69 от КСО и премахване на дискриминационния режим по отношение на военнослужещите, Министерството на отбраната подкрепя изцяло внесения в Народното събрание от Атанас Мерджанов и група народни представители законопроект за изменение на КСО и мотивите, изложени в него.” (Становището на МО е подписано от заместник-министъра на отбраната Иван Иванов.)

Комисията по отбрана: Да се приеме законопроектът

Становището на Комисията по отбрана в Народното събрание:След изслушването на мотивите се проведе обсъждане и гласуване, в резултат на което Комисията по отбрана с 13 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се“ прие следното становище:Предлага на Народното събрание, на основание чл. 87, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 72, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, да приеме следното решение: Да приеме Законопроекта за изменение на Кодекса за социално осигуряване.

Очевидно е, че ведомствата имат различни становища. Едни мислят като бившите министри на отбраната и финансите Аню Ангелов и Симеон Дянков, други, т.е. МО, като военнослужещите. Последната дума ще е на народното представителство. Ще видим дали и то мисли, като предишното. Или ще се зарови в точките и буквите на конвенциите от 1933 г.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: spirdon
Категория: Новини
Прочетен: 402935
Постинги: 350
Коментари: 38
Гласове: 79
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031