Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.07.2015 18:05 - Народният представител Христо Гаджев: Трябва да се вдигне пределната възраст за военна служба на сержантите и младшите офицери
Автор: spirdon Категория: Политика   
Прочетен: 1060 Коментари: 0 Гласове:
0



 Това е наш приоритет през есенната парламентарна сесия, казва той, като призовава военнослужещите да помислят повече преди да вземат решение във връзка с приетите промени на режима за пенсионирането им.

 

 

[S1] Христо Гаджев е роден на 28 май 1983 г. Той е народен представител от ПГ на ГЕРБ и член на Комисията по отбрана. През 2010-2013 г. беше парламентарен секретар на Министерството на отбраната. Завършва висше образование в Университета за национално и световно стопанство – специалност „Международни отношения” и магистратура в Софийския университет – специалност „Международни бизнес отношения”. Преминава редица обучения и специализации в България и чужбина. Работил е като национален експерт и координатор за България по проект CONCEPT към на Главна дирекция „Трудова заетост, социални въпроси и равни възможности” на Европейската Комисия. В периода 2007 – 2009 г. работи в сферата на връзки с обществеността на политическа партия ГЕРБ. От август 2009 г. до февруари 2010 г. е парламентарен секретар в Министерство на културата. Владее английски, френски и руски език.

 

-          Г-н Гаджев, дълго очакваните и коментирани промени в Кодекса за социално осигуряване бяха приети на второ чететне. Има нови моменти и в режима за придобиване право на пенсия от военнослужещите. Какъв е Вашият коментар?

-          В приетите вече промени се очертават два основни момента. От една страна е въвеждането на възраст, като едно от изискванията за придобиване право на пенсия от военнослужещите, която малко или много беше необходима. Разбира се, тя буди страхове в голяма част от военнослужещите. Притесненията идват от вероятността поради организационно-щатни промени да не се стигне до определената в КСО възраст за пенсиониране.

-          Голяма ли е вероятността от подобни промени?

-          Искам много ясно да кажа, че ГЕРБ, като политическа сила, няма да подкрепя по-нататъшни съкращения на числеността на Българската армия. Това е заложено в предизборната програма, в коалиционното споразумение и в управленската програма на правителството. Така че, това е една наша последователна политика, която ще защитаваме. От тази гледна точка би трябвало да се знае, че няма да допуснем организационно-щатни промени и съкращения, каквито имаше преди. Освен това, искам да посоча, че с промените в КСО се погрижихме и за тези, които са били военнослужещи. Така възстановихме текста от 2012 г., т.е. тези, които са служили, но са напуснали и имат необходимия стаж, да се пенсионират по чл. 69 от КСО. След като имат изслужени 18 години по Закона за отбраната и Въоръжените сили, при 27 години общ осигурителен стаж и възраст, например 52 години и 10 месеца от 1 януари 2016 г., ще могат да се пенсионират по чл. 69 от КСО. Това ще бъде в полза на много хора от армията, които бяха принудени да напуснат военната служба в резултат на съкращенията на числеността. От друга страна този текст в КСО е гаранция и за сегашните военнослужещи при евентуално напускане на армията преди да навършат определената възраст.

-          Какво се цели с въведения гратисен период от три години?

-          Този гратисен период ще може да се ползва от военнослужещи, които имат 27 години общ осигурителен стаж, от които две трети изслужени по Закона за отбраната и Въоръжените сили, до края на тази година. Законът им дава право в продължение на три години – до края на 2018 г., да преценят дали искат да се пенсионират, независимо от възрастта.    

-          С въвеждането на минимална възраст за пенсиониране и наличната в Закона за отбраната и Въоръжените сили пределна възраст за военна служба, според военното звание, се получава разминаване, което не е в интерес на военнослужещите.

-          Това действително е проблем. Неговото разрешаване ще е наш приоритет през есенната парламентарна сесия. Между двете четения на промените в КСО ние предложихме следния текст ”В 6-месечен срок от приемането на този закон Министерство на отбраната следва да представи предложение за законодателни промени на чл. 160 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България с оглед актуализиране на пределната възраст за военната служба с разпоредбите на този закон.” Текстът обаче не беше подкрепен.

-          Каква е идеята?

-          Идеята е да се актуализира пределната възраст за военно звание на сержантите и младшите офицери. При сега действащия закон от 1 януари следващата година ще се получи вакуум от 10 месеца между възрастта за придобиване право на пенсия и пределната възраст за военно звание, който не е в интерес на военнослужещите. От тази гледна точка още през есента ще работим за промяна в Закона за отбраната и Въоръжените сили. Така сержантите и младшите офицери ще бъдат спокойни във връзка със службата и тяхното пенсиониране. Освен това, трябва да имаме предвид и държавния интерес. Във всеки военнослужещи е инвестирано доста за образование, обучение и подготовка. От интерес на Министерството на отбраната е да задържи тези военнослужещи максимално дълго, за да се възползва от капацитета им. Разчитам, че ръководството на министерството ще вземе отговорни решения, за да се съхранят тези хора. Както казах вече, нямаме намерения да намаляваме числеността на армията. Искрено се надявам военнослужещите, които в момента се колебаят каква стъпка да направят, да изчакат, поне няколко месеца, да анализират информацията. На тази база да вземат информирано решение, а да не действат емоционално, т.е. без да са видяли фактологията.

-          Предполагам, че промяната на пределната възраст за военна служба ще бъде съобразена и с постепенното нарастване на възрастта за пенсиониране на военнослужещите от 52 години и 10 месеца до 55 години, като всяка година се увеличава с по два месеца?

-          Така трябва да бъде. Идеята е да работим заедно с Министерството на отбраната, което разполага с необходимата експертиза. Дали да се въведе веднага една възраст или постепенно да се увеличава? Отговорът на този въпрос е на основата на разчетите на експертизата в министерството, вкючително и на Щаба на отбраната.

-          За войника, като че ли, е трудно да достигне 52 години и 10 месеца или 55 по-късно, за да се пенсионира?

-          Моето лично убеждение е, че войниците трябва да са на една по-млада възраст. Самото вдигане на пределната възраст за войниците от 45 на 50 години, което стана преди две години, е спорно. Ако вземем само физическата подготовка, на 50-годишен човек тя е на друго ниво. Кодексът обаче му дава възможност да прослужи 18 години по Закона за отбраната и Въоръжените сили и по-късно при 27 години общ осигурителен стаж и необходимата възраст, да се пенсионира по чл. 69. В най-лошия случай може да придобие право на пенсия на 55 години, докато работещите трета категория ще имат такава възможност на 65 години, например.

-          Гласуван беше текст в КСО, според който лицата по чл. 69, които имат необходимия осигурителен стаж за придобиване право на пенсия, могат да се пенсионират, без да се изисква освобождаване от служба, съответно – уволнение или прекратяване на правоотношението, т.е. ще получават и заплата, и пенсия. Смятате ли, че ще проработи тази възможност?

-          Тук съм раздвоен. Това предложение дойде от Щаба на отбраната. Раздвоен съм, защото от една страна го приехме, но от друга аз гласувах различно. Като цяло, това е възможност, която се дава на целия сектор „Сигурност”. Има обаче една особеност, подавайки молба за пенсиониране и продължавайки да служи, той остава със същото военно звание, т.е. спира му се кариерното развитие. Пределната възраст за военна служба продължава да важи и при нейното достигане следва освобождаване. Аз не подкрепих този текст, защото смятам, че може да се стигне до запушване на системата и кариерното развитие на младшия състав, ако масово и безконтролно се практикува дадената от КСО възможност. Идеята на Щаба на отбраната беше този текст да се ползва за кадри, които са много ценни и няма подготвени, които да ги заменят. Става дума например за инструктори, особено за летателния и водолазния състав. Като цяло, концепцията не е за масово практикуване на тази възможност, а по-скоро за определени длъжности, за които няма подготвени специалисти.  Все пак Законът за отбраната и Въоръжените сили дава възможност на министъра на отбраната да контролира и да управлява този процес.

-          „В 6-месечен срок от влизането в сила на този закон ръководителите на ведомствата, за чиито служители е приложим чл. 69, правят пред Министерския съвет мотивирано предложение за промени в нормативната уредба за диференциране на длъжностите по съответните закони съобразно характера и особените условия на труд с оглед ползване на права за ранно пенсиониране от лицата, които ги заемат.” Този текст също бе приет. Смятате ли, че ще бъде приложим?

-          Действително службата в бойните поделения е една, като натовареност, а в щаба – друга. Трета е по време на мисия зад граница. Добре е, в този смисъл, да се въведе диференциация. Тук обаче роля ще има Министерството на отбраната. На тази база ще се търси решение за мотивиране на хората, чиято служба е по-тежка.

-          Това ще доведе ли до промяна на условията за пенсиониране и съответно до отлив да се служи в щабовете?

-          Не, това няма да доведе до промяна на условията за пенсиониране. Те са такива, каквито са приети вече. В противен случай ще се попречи на пирамидата за кариерно развитие във Въоръжените сили.

-          Вие и други народни представители от ГЕРБ предложихте, което беше прието, в КСО да влезе е времето на служба в активния резерв. На основата на какъв анализ го направихте?

-          Имаше различни тълкувания. С приемането на промяната в КСО се регламентира, че за времето, когато резервистът е извикан за активна служба той се осигурява от Министерството на отбраната. По силата на сключения тристранен договор работодателят му престава да го осигурява за този период. Освен това, след като е приравнен с военнослужещия, следва и стажът му да се брои, като на военнослужещ. На първо място, това е коректно спрямо резервиста и на второ, още един мотив да се кандидатства за доброволния резерв. Друго е да знаят, че по време на активния резерв са осигурявани. Предложението мина с голямо мнозинство, срещна разбирането на всички политически сили. Имаше опасение, че ще се разшири кръгът на хората, които ще се пенсионират при тези условия, но в крайна сметка става дума за доста ограничен кръг от хора и за сравнително малко време, само когато са зачислени на активна служба. Така че няма как да натежат на осигурителната система.


 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: spirdon
Категория: Новини
Прочетен: 402771
Постинги: 350
Коментари: 38
Гласове: 79
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031