Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.10.2015 10:52 - Защо най-сетне се заговори конкретно и на високо ниво за нови изтребители?
Автор: spirdon Категория: Политика   
Прочетен: 870 Коментари: 0 Гласове:
-1



 Сега на ход е министърът на отбраната. Той е улеснен при внасянето на проекта. За това, разбира се, ще му бъдат в голяма помощ ВВС, които преди около три години изработиха изискванията за машината.

Това, че оставката на генерал-майор Румен Радев доведе до съгласието на финансовия министър да започне процедура за придобиване на нови изтребители, не би могло да се подлага на съмнение. Той действително я започна, макар и, както се казва, отзад напред. По простата причина, че министърът на отбраната Николай Ненчев не е представил инвестиционен проект, а от устата на колегата му Владислав Горанов излезе и бройката на самолетите, които вероятно ще купим: половин ескадрила, т.е. осем.

Но да се върнем на оставката. По-паметливите знаят, е на 1 октомври командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев подаде рапорт за освобождаване. Той го обоснова с пет мотива, като един от тях бе, че разработеният от ръководения от него екип проект за придобиване на нов боен самолет с обоснована конкретна програма, не е внесен за обсъждане в Министерски съвет, въпреки поетия ангажимент през пролетта. (След едно напрегнато заседание на Комисията по отбрана министър Ненчев пое ангажимента да внесе проекта. Беше 21 май. До 30 юни внасяме проекта, каза той.) Последва намесата лично на премиера. Генерал-майор Радев обеща да изтегли оставката си, а Бойко Борисов пое ангажимента да отдели целеви средства за ВВС и да разгледа програма за стабилизация на военната авиация.

Така и се случи. Седем дни по-късно генерал-майор Радев представи на Борисов програмата за стабилизация на ВВС. Какво точно пише в нея е известно на малцина, но е ясно, че основните положения са били две – безперспективността на поддръжката за дълъг период от време на наличните изтребители МиГ-29 и спешната необходимост от стартиране на процедура за покупка на нов боен самолет. Впрочем, същият анализ на командира на ВВС е бил предоставен и на министъра на отбраната, което е напълно естествено.

Освен, че премиерът е бил запознат с истинското състояние на бойната ни авиация, от тези разговори с генерал-майор Радев произтичат още два резултата, които вече получиха публичност. Първият - разбит е един сериозен мит, който битува в политическото ръководство, а именно, че многомилионната сделка трябва да се плаща накуп. В действителност, подобни проекти се изплащат в продължение на години, дори десетилетия. Вторият – министърът на финансите се включва пряко в осигуряването на бюджетни средства, т.е. той е бил съпричастен на разговорите между премиера и командира на ВВС.

Разбира се, решението на премиера и на финансовия министър е продиктувано най-вече от критичното състояние на военната ни авиация. И от липсата на конкретни и рационални стъпки за излизането от него, което бе и причината за генералската оставка. Не само експертите, но и политиците, знаят много добре, че още от 1 юли 2014 г., когато прие командването на ВВС, генерал-майор Радев не престава да поставя остро проблемите в изтребителната ни авиация и тревогата от реалната опасност за прекратяване на бойното дежурство и летателни инциденти. Внимателният преглед на публичните му извления в началото на календарната година и особено разпространената на 8 юли информация на прокуратурата във връзка с проверката на твърденията на министър Ненчев, че му е предлаган подкуп за поддръжката на МиГ-29 показват пропуснатото решение. Далеч преди крайната фаза на драмата с изтребителите генерал-майор Радев формулираше три неотложни мерки. В краткосрочен план – договор с РСК МиГ за възстановяване на летателната годност на минимално необходим брой самолети и в средносрочен – диверсификация на доставките и услугите за МиГ-29 чрез интензивен диалог с Полша. Наред с тези две мерки – задължително внасяне в парламента на проекта за инвестиционен разход за нов самолет и чувствително ускорване на този процес.

До каква степен тези анализи и предложения са възприемани нагоре към върха на държавната йерархия, не е известно. Видимо е обаче, че след конкретните разговори с премиера и финансовия министър се стигна до обявяването на тези 80 милиона, и то по централния бюджет, от които ще се прави и първата вноска за новия изтребител. Месеци преди това за проекта не се говореше. Макар че в началото на юли министър Ненчев беше получил, опознавателен или проучвателен, не се разбра точно, мандат от правителството. А и във времето след това не излезе информация за провеждани разговори по този въпрос. Едва сега стана ясно, че ще се прави комисия от междуведомствен характер.

Сега на ход е министърът на отбраната. Той е улеснен при внасянето на проекта. За това, разбира се, ще му бъдат в голяма помощ ВВС, които преди около три години изработиха изискванията за машината. Имат и методика за оценката на евентуалните оферти. Пазарът е достатъчно добре проучен. Остава една дилема – втора ръка или новопроизведен? За втората ръка – от САЩ или от някоя европейска държава? Новопроизведеният е един – Грипен!

 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: spirdon
Категория: Новини
Прочетен: 404556
Постинги: 350
Коментари: 38
Гласове: 79
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930