Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.11.2015 09:45 - Няма проблем армията да бъде използвана за противодействие на тероризма
Автор: spirdon Категория: Политика   
Прочетен: 848 Коментари: 0 Гласове:
-1



 Важно е да се прецени кога трябва да се намени и докъде, смята народният представител полковник от резерва доц. д-р Валентин Радев, заместник-председател на Комисията по отбрана в парламента и бивш заместник-министър на отбраната. МО, казва той, трябва да обърне внимание на дирекция „Логистика” за подобряване на материалинте условия във формированията, които съхраняват оръжия и боеприпаси.

 

 

-          Г-н Радев, как оценявате проектобюджета на държавата, който предстои да бъде гласуван в пленарна зала, в частта му за отбраната? Ще го бъде ли?

-          Ще го бъде. Бюджетът е добър, казвам го не само като част от управляващото мнозинство. Трябва да призная, че и аз съм изненадан от разтворената кесия на финансовото министерство. Показателен е и фактът, че правителството предложи такъв бюджет преди терористичните атаки в Париж, т.е. планирането на повече средства в сравнение с тази година, не е обусловено конкретно от тези събития. От това става ясно още, че правителството не е мащеха за сектор „Сигурност”, в т. ч. за отбраната. Поставя го, както казва премиерът Бойко Борисов, в една редица с другите приоритети – образование, здравеопазване и социални дейности. Хубавата новина е, че не само в бюджета има повече средства, не само, че с актуализацията на сегашния бюджет се добавят 57 милиона, но и тригодишната рамка на бюджетната прогноза се „повдига” нагоре. Очевидна е и нагласата на правителството за нарастване на приходите, като част от тях да отидат за сигурност и  отбрана.

-          Разчетени са допълнително 80 млн. лв. за ВВС и още толкова за ВМС, но по централния бюджет. Защо тези средства не са включени в бюджета на Министерството на отбраната?

-          Такъв въпрос зададох по време на заседанието на Комисията по отбрана.  Попитах защо тези средства са целеви. Нямате доверие на министерството ли? Интересуваше ме как точно за тези два проекта – нови самолети и патрулни модулни кораби, е решено, след като все още не е приета Програмата за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили до 2020 г., а няма и План за развитие на Въоръжените сили. Едва след тяхното приемане ще стане ясно кой вид въоръжени сили и кои проекти са най-важни. Да, попитах как тогава са определени и конкретните суми.

-          Как ви отговориха?

-          Имаше представители не само на военното министерство, но и на финансите. И те не знаят какъв точно ще е проекта, поради което самият текст, който следва тези суми е доста широк. За ВВС, например, става дума не само за придобиване на нова авиационна техника, но и за поддръжка и ремонт на сегашната.  Записано е, че с тези средства ще се осигури достатъчно количество самолети МиГ-29, което ще гарантира изпълнението на поставените задачи по осигуряване на въздушния суверенитет на Република България и носенето на дежурството по Air Policing. След приемането на програмата и плана ще стане ясно къде точно ще отидат тези средства – една част за придобиване на самолети, друга за ремонт и т.н. Това донякъде отговаря на въпроса защо са предвидени по централния бюджет. Защото вратата е широко отворена и нещата ще бъдат конкретизирани след приемането на програмата и плана.

-          Все пак не е ли недоверие към министерството, че не са в неговия бюджет?

-          Може и така да се коментира. Да не се използват за нещо друго, например. Въпреки че това няма как да стане, което лично знам и като заместник-министър на отбраната. За прехвърлянето на всеки разход от едната графа в другата  трябва да се пита Министерството на финансите. Контрол има.

-          Къде, според Вас, е мястото на Българската армия в днешната ситуация, когато трябва да се вземат мерки и да се противодейства на тероризма?

-          Няма проблем. Законът за отбраната и Въоръжените сили чрез чл. 57 регламентира, че Въоръжените сили могат да изпълняват задачи по оказване съдействие на органите за сигурност в борбата им срещу разпространяване на оръжия за масово унищожение, незаконен трафик на оръжие и международен тероризъм. И още - по участие в охраната на стратегически обекти, на обекти и системи от критичната инфраструктура, както и в операции за пресичане на терористични действия. Дори днешната ситуация не налага промяна в законодателството, за да се използва армията.

-          Това обаче е необичайна функция на Министерството на отбраната.

-          Така е. Искам обаче да заостря вниманието по един друг въпрос. Трябва да се даваме сметка, че повече от 70 години има мир. Всички сме свикнали с него. Дори сетивата на специалните служби не са толкова обострени. Още нещо, кой по-добре от нашите момчета, които са минали през Ирак, Афганистан и други горещи точки в света, ще се справи. Те са правили там точно това. Обучени са и имат сетивата за терористите. Няма как армията да стои настрана. Въпросът е докъде. Това има двоен ефект. Важно е да се прецени кога трябва да се намеси армията и докъде. Мисля, че за това трябва да има специален Консултативен съвет за национална сигурност при президента. Да се знае как точно ще се приложи този чл. 57. За мен няма спор, че ситуацията ще се отежнява, особено с тази миграциона вълна. Засега ни заобикалят, но ще започнат да се завръщат. Така че по-смело трябва да се действа. Животът на всички е еднакво ценен. Ако полицията, не заради числеността си, не може да се справи, армията трябва да участва по-смело, както и във всички превантивни действия.

-          Обикновено терористите не влизат с оръжие и боеприпаси в дадена страна. Те си набавят необходимото там. Това не поставя ли въпроса за по-сериозни мерки в армията, що се отнася до охраната на складовете с оръжие и боеприпаси?

-          Това е задължително поради няколко причини. България е специализирана в производство на средства за близък бой и боеприпаси.  Имаме специалисти, които, както се казва, в къщи могат да си направят, каквото е необходимо. Има такива криминални случай, включително и рецидиви. Това е едната страна.

-          Другата?

-          Другата е много важна. България и нейните Въоръжени сили трябва да обърнат особено внимание на логистиката и най-вече на формированията, където се съхраняват оръжия и боеприпаси. Трябва много сериозно с този бюджет Министерството на отбраната да обърне внимание на дирекция „Логистика”. Когато бях заместник-министър, направихме нещо свръх задачата. Поканихме американците, които инспектираха всички складове. Казаха ни забележките, които произтичаха от техния опит за противодействие на тероризма. Например, че вратите ни трябва да бъдат метални, а не дървени и др. Забележките не бяха съществено, но въпреки това трябва да се отстранят, за което обаче трябват пари. За това бих посъветвал Министерството на отбраната и по-нагоре, което се отнася и за нас в парламента, да се фокусира вниманието върху логистиката. Там да има мотивирани хора, но е задължително да се инвестира за подобряване на материалните условия. Важно е и хората, които се назначават да бъдат подбрани специалисти.

-          Могат ли терористите да вземат оръжие и боеприпаси от армията?

-          Много се надявам и вярвам, че няма как терористи да вземат оръжие и боеприпаси от армията. За това нямам никакви колебания. Познавам много от колегите, които служат там. Те се справят отлично със задачата, но трябва, както вече казах, да се подобрят материалните условия.

-          Известно е, че в армейските складове има боеприпаси на частни фирми. Това не е ли друг риск?

-          По-добре е частните фирми да съхраняват боприпасите си  в армията, за да не попаднат в ръцете на терористи. За това не бива да ги гоним. Къде ще отидат? Те са българи. Много е труден оръжейният бизнес. Спира определен въоръжен конфликт и къде да си държи боеприпасите? По-добре в армейските складове, за да няма изненади и да подлагаме на допълнителен риск националната сигурност.

-          Какво стана със законопректа за ликвидиране на касетъчните боеприпаси?

-          Помолих председателя на Народното събрание да го вкарат в дневния ред на пленарно заседание до Нова година, за да не загубим тези 1,2 милона спечелен търг от фирмата Експал България АД  в Габрово. С тежестта на този закон армията започва да контролира това, което ще се случва в Експал България АД, за да не станат инциденти от рода на тези край Петолъчката до Сливен или в Горни Лом.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: spirdon
Категория: Новини
Прочетен: 402765
Постинги: 350
Коментари: 38
Гласове: 79
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031