Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.11.2015 18:48 - Депутатите освободиха от отговорност министъра на отбраната за ремонта на МиГ-овете
Автор: spirdon Категория: Политика   
Прочетен: 592 Коментари: 0 Гласове:
0



 След повече от два часа обсъждане Народното събрание ратифицира  на 27 ноември  на две четения последователно предложеното от Министерския съвет Споразумение между правителството на Република България и правителството на Република Полша, относно осигуряване на логистична подкрепа за самолети МиГ-29, подписано на 

22 октомври 2015 г. във Варшава, Република Полша. За окончателното приемане на законопроекта гласуваха 130 народни представители, 41 бяха „против”, въздържали се нямаше. Парламентарната група на АБВ не се включи във вота.

Същите депутати решиха, че въпросното споразумение, не бива да се обнародва в „Държавен вестник". Предложението на Янаки Стоилов да отпадне този текст и подписаният от министрите на отбраната на двете страни документ да стане явен, не събра необходимите гласове. Този текст от законопроекта предизвика въпросите не само на опозицията, но и на представителите на медиите.

Обясненията на министъра на отбраната Николай Ненчев за необнародването варираха от това, че споразумението е търговска сделка, междуправителствен договор и до застрашаване на националната сигурност. Наложи се допълнително Венислав Цанов, директор дирекция ,,Отбранителна аквизиция“, да внася уточнение кое е секретно: „Самата комуникация, самото транспортиране, самото място на кацане и излитане. Това са редица неща, които не могат да бъдат публикувани. Все пак е военно споразумение.” Според г-н Цанов цените не са тайна. 1, 023 млн. евра е стойността на полския ремонт на един двигател. Отговорността за ремонта, каза той, е на полския орган за качество. И продължи: „Няма никакво значение с полски или руски части ще бъдат ремонтирани двигателите на нашите самолети. За България е важно да има сертификат, издаден от този полски орган. Това е държавна гаранция за качеството.” И още от г-н Цанов: „Лиценз за производство на резервни части не се налага.”

Дискусията в пленарна зала се раздели на две.

Представителите на ГЕРБ, Реформаторския блок, Патриотичният фронт и ДПС защитаваха тезата, че с това споразумение правим геостратегически избор, скъсваме зависимостта си от държави, извън НАТО и ЕС, що се отнася до военната техника и както каза Лютви Местан, става ясно кой кой е в българската политика. Единствено Валентин Радев от ГЕРБ обвърза изказването си със състоянието на изтребителите, като бе категоричен, че е крайно време да се започнат конкретни действия от Министерството на отбраната и правителството за доставката на нови самолети.

Депутатите от ПГ на БСП лява България, особено в лицето на Атанас Зафиров, приведоха редица аргументи, според които с ратифицирането на споразумението Народното събрание става съучастник на една опасна сделка, която поставя под въпрос безопасността на полетите в изтребителната ни авиация. Според тях ремонтът трябва да извърши производителя, т.е. РСК „МиГ”. Те не бяха убедени, че цената, която дава полската страна, действително е по-ниска от офертата на руската корпорация. Същата теза защити независимият депутат Велизар Енчев. Светослав Белемезов изрази позицията на колегите си от АБВ, че споразумението е преди всичко търговски договор и ратифицирането му от парламента е стремеж за сваляне на отговорността от министъра на отбраната при евентуален инцидент. На подобно мнение бяха Илиян Тодоров и Николай Александров от ПГ на Атака.

До 20 дни след влизането в сила на законопроекта, т.е. обнародването му в Държавен вестник, трябва да посрещнем първите два двигателя, каза министър Ненчев, които ще ползваме 200 работни часа или 24 месеца. В момента имаме четири изправни МиГ-29 с летателен ресурс, е записано в брошурка, която представители на МО разпространиха в кулоарите на парламента. След средата на 2016 г. ще останат само два. За да не се допусне сваляне на бойното дежурство до края на юли следващата година трябва да бъдат възстановени три МиГ-29 чрез ремонт на двигатели и самолети, а до края на 2016 г. – още три. След това? През декември, стана ясно от думите на министър Ненчев, идва полска делегация и започваме да преговаряме за по-широкия договор. Според него Полша, а не РСК „МиГ”, може да осъществи пакетно обслужване на изтребителите, съответстващо на стандартите на НАТО. Преди това обаче, както неведнъж е казвал командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев, самолетите ни трябва да полетят. И то да летят редовно. Не на всички обаче е ясно, че шест двигателя, които по споразумението Полша трябва да ремонтира за 6, 138 млн. евра, не правят три самолета. Точно тази сметка е много важна и в нея няма място нито за русофили и русофоби, нито за нов геостратегически избор, защото в НАТО сме от 2004 г. Все теми, по които депутатите разменяха реплики в пленарна зала.

Що се отнася до отговорността, която би трябвало да носи при евентуален инцидент или друг проблем министър Ненчев каза: „ Имаше такива случаи през последните години по няколко самолета в Русия, включително и МиГ-29. Разбира се, отговорността се поема от страната производител, която е извършила ремонта. Ние имаме пълни гаранции от Полша. Те сами поддържат своите МиГ-29 и доколкото ми е известно не са имали до момента съществени инциденти. Всички тези въпроси и съответното споразумение е било обсъждано в детайли с ВВС. Ние сме имали тяхната подкрепа и тяхното положително становище за това. Така че не виждам каквото и да е основание за безпокойство. ВВС на най-високо ниво участваха във всички възможни преговори и те дадоха своята положителна оценка.”

Защо без военните?

През тази седмица Народното събрание обсъди, гласува и прие два много важни документа за отбраната и Въоръжените ни сили. Първият е Програмата за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили до 2020 г. и вторият – ратифицирането на споразумението за ремонта на двигателите на шест изтребителя МиГ- 29. Всичко това се случи без присъствието на представители на висшето военно командване, т.е. на тези, за които се приемат документите и които трябва да ги изпълняват. За сметка на това от политическото ръководство на МО в зала и извън нея имаше поне осем представители. Ако ръководството на парламента уважаваше българските генерали и адмирали, би могло да покани поне като гости началникът на отбраната и неговите заместници, както и командира на ВВС. За да не се налага да следят дебата, който ги засяга изключително много, по интернет. Още повече, че предложението на Атанас Мерджанов заседанието да се предава пряко по БНР и БНТ не бе подкрепено от мнозинството. Добре е да се върнем назад в парламентарната история, за да видим, че в сградата на Народното събрание са влизали началници на Генералния щаб и командири на Видове въоръжени сили. Дори е давана възможност да говорят от трибуната. През тази седмица обаче това не се случи. Дори и като присъствие.

 

 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: spirdon
Категория: Новини
Прочетен: 402854
Постинги: 350
Коментари: 38
Гласове: 79
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031