Няма опасност за сигурността на България, ако ни охраняват натовски самолети, но има опасност за продължаване на функционирането на нашата изтребителна авиация. Това коментира командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев по БНТ в петък вечерта. Той не може да приеме това, което стана в четвъртък с гласуването на първо четене на измененията и допълненията на ЗОВС в частта му за съвместна охрана на въздушното ни пространство. Не мога да го приема в този вид – и като командир на ВВС, и като българин, заяви генералът.
Командирът на ВВС припомни, че отдавна е предоставил вариант, който да не позволи приземяването на бойната ни авиация. С него, посочи той, се показва, че сме и лоялни членове на НАТО, и в същото време се защитават интересите за бъдещото развитие на нашата авиация.
Що се отнася до въпросната поправка в закона, която бе гасувана от 122 депутати, генерал-майор Радев смята, че тя допуска различно тълкуване. Липсата на дефиниция какво означава съвместна охрана, каза той, силно ни тревожи. Като пример посочи сложността на мисията за контрол и охрана на въздушното пространство в интегрираната система на НАТО, т.е. т.нар. Air Policing. Така формулиран този закон, продължи генералът, допуска ние да участваме в съвместната охрана с всички наземни компоненти, но самолетите и летците да бъдат от друга държава. Според него трябва да мислим преди всичко за нашите способности.
Ние, каза още командирът на ВВС, сме дали много точна дефиниция, искаме да се дефинира водещата роля нашата изтребителна авиация, т.е. законът да задължава нашите управници да полагат необходимите грижи, за да не се допусне в един момент да останем само с наземния компонент.
Решенията в авиацията трябва да се базират на много точна експертиза, смята генерал-майор Радев. И даде пример. През лятото на миналата година е трябвало бойната ни авиация да е вече на земята. Спасението е бил огромният риск, с който ВВС са се нагърбили, като сами са удължавали ресурс на двигатели и агрегати. Дошлите два двигателя от Полша са голяма, но крайно недостатъчна, подкрепа, посочи командирът на ВВС. Дори и след като дойдат останалите четири през лятото и есента, пак въпросът не се решава. Договорът с Полша не е панацея за нашите ВВС, предупреди генерал-майор Радев. Защото нуждата не е само от двигатели.
Генералът коментира загубата от неприетото от преди година предложение на ВВС за спешен договор с РСК „МиГ“, по силата на рамковото споразумение, които имахме, но то изтече през септември. Това щяло да ни даде сигурност до края на 2015 и през 2016 г. И даде пример: самолетът, с който летя министърът на отбраната с ремонтираните двигатели от Полша, на 26 януари трябва да го спрем от полети. Защо? Защото изтича ресурсът на колесника му. А с тези двигатели би трябвало самолетът да лети две години!
Неприемането на предложението на ВВС за спешен договор с РСК „МиГ“ говори, че МиГ-29 е заложник на политически интереси, стана ясно от думите на генерал-майор Радев. Това ще наложи отново със собствени сили да удъжаваме ресурса на много агрегати и части по тях. Ако това не се случи, до средата на годината всички самолети ще останат на земята. Независимо от двигателите от Полша! Второто споразумение с Полша няма да бъде факт до средата на тази година, а доставките по него ще започнат чак през 2017 г. Изводът на командирът на ВВС: „Ние отново сме сами!“
Разчитането на финансови средства за тази година и предстоящата обществена поръчка за нови шест двигателя, бе определено от генерал-майор Радев като загриженост от страна на премиера и министъра на отбраната. Полша обаче, допълни той, няма пълния капацитет, за да удовлетвори нашите искания.
Независимо от всички тези проблеми, генералът прогнозира, че няма да стигнем до ситуация, при която ще се нуждаем от чужди самолети, защото нашите не летят. В авиобаза Граф Игнатиево, каза той, имаме прекрасни инженери и летци, решили сме какво да правим и вече го правим. От 1954 г. до сега охраната на въздушното пространство е била наша грижа и през тази година, подерта командирът на ВВС, няма да допуснем прекъсване на бойното дежурство.
Генерал-майор Радев завърши със следното пожелание: „Тази енегрия, която се влага да се правят промени в закона, да се разработват концепции за съвместен Air Policing, нека да се вложи, като усилие за решаване на проблемите на нашата авиация. Час по-скоро! Това е основният и фундаментален принцип на НАТО. Първо изграждай спосоности за своя собствена азащита и помагай с тях на другите. И най-голямото пожелания. Проектът за новия самолет все още не се внася. Най-голямата морална подкрепа за нас ще бъде, ако се внесе. Нека той да се разгледа преди приемането на поправката на закона за съвместната охрана на въздушното пространство.“
Аню Ангелов: Полетите ще бъдат увеличени...
Пилотска грешка е причина за разбилия се...