Проектът за придобиване на нов тип боен самолет за българските ВВС, който правителството одобри и внесе за обсъждане и гласуване в Народното събрание, има четири основни цели. Четвъртата е прекратяване на зависимостта от поддръжка на изтребителната авиация от страни извън НАТО и ЕС. В този смисъл има контректи аргументи и разчети, които дават огговор на въпроса
защо се отказваме от МиГ-29.
В момента в състава на ВВС има 19 самолета МиГ-29, се посочва в проекта. На 15 от тях е удължен назначеният ресурс през 2006-2008 г. (до 40 години или 4000 часа) от компанията производител ОАО „РСК „МиГ”. Останалите четири, на които не е удължен ресурсът, се намират на съхранение и не са в летателна годност. Службата на изтребителите изтича поетапно през периода 2028-2030 г.
В проекта е направена
прогноза за 2016 г.
Въпреки сключеното споразумение за ремонт на 6 авиационни двигателя РД-33 с Полша в края на миналата година, през 2016 г. ВВС ще разполагат с ограничено количество самолети МиГ-29 в летателна годност, което няма да позволи провеждането на системна летателна подготовка и носене на дежурство, предупреждава проектът. Затова са „виновни” основни ограничаващи фактори, като ресурсът на стойките и цилиндрите-подкоси на колесниците; броят на изправните двигатели, броят на изправните кутии и самолетни агрегати КСА-2 и разполагаемият запас от резервни части и самолети. От тук в документа се прави изводът, че и през 2016 г. единственият начин за поддържане на минимално количество изправни самолети МиГ-29 и недопускане на прекъсването на дежурството по Air Policing е чрез удължаване на ресурса на двигатели, блокове и агрегати с личния състав на родните ВВС.
Разчетите показват, че
разходите за осигуряване на жизнения цикъл
на 16 самолета МиГ-29 до 2029-2030 г., в случай, че бъде решено да не се придобива нов боен самолет, възлизат на 1, 658 млрд.лв. Това ще наложи през 2024-2025 г. да се сключва договор за доставка на нов тип боен самолет.
Според анализа процесът на
модернизация на МиГ-29
ще е по-продължителен от доставката на цяла ескадрила многоцелеви изтребител, без да се отчитат правните, процедурните и техничесикте проблеми. Освен това продължителният процес на модернизация намалява съществено броя на изправните самолети.
Що се отнася до
бойната ефективност,
в проекта е записано, че въпреки значителните подобрения на МиГ-29 при дълбока модернизация, той остава със съществени технологични ограничения в сравнение със съвременните многоцелеви изтребители. Освен това, анализът говори за недвусмислено предимство на новопроизведения многоцелеви изтребител над МиГ-29 по отношение на периода на извършените вложения. Макар в анализирания период – 2016-2030 г., да се влагат съизмерими средства, многоцелевият изтребител ще може да се ползва поне още две десетилетия, докато МиГ-29 - не повече от 10 години след модернизацията, се отбелазва в проекта.
Проектът предвижда
поетапна раздяла с МиГ-29.
През първия етап през 2018-2021 г. техният брой ще се редуцира от 15 на 8, като се предвижда да се използват резервните части от изведените от експлоатация самолети. Тези 8 самолета следва да останат на въоръжение до 2022-2023 г., когато трябва да завърши вторият етап. Паралелно с доставката на новите самолети ще се извърши и снемането от въоръжение на МиГ-29.
МиГ-29 се разби край пловдивско село
Аню Ангелов: Полетите ще бъдат увеличени...
Ще има ли пряк сблъсък между Русия и САЩ...
ЗАГАДКИТЕ ОКОЛО НУРГЮЛ – ПОВЕЧЕ ВЪПРОСИ,...