Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.04.2016 20:50 - Най-добре е нашите летци да летят на новопроизведен самолет
Автор: spirdon Категория: Политика   
Прочетен: 1015 Коментари: 1 Гласове:
-1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 В момента ВВС са изпаднали в аварийна ситуация, именно поради рязкото скъсване на рамковото споразумениe с РСК „МиГ”, което е направено по политически и идеологически причини, без да имаме ясна гаранция какво ще става в бъдеще. Не бива политиката да се поставя пред живота на летците.

Процесът на избор, сключване на договор и доставка на новия тип боен самолет, за който е внесен проект за инвестиционен разход в парламента, изобщо не е лесен, каза командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев в петък вечерта интервю за Канал 3. Според него, определено се закъсня, макар че проектът е готов от две години. Чест му прави, че заяви „Колегите от Сухопътни войски и ВМС също имат абсолютно належащи нужди. И те чакат съ своите проекти.”

Национален проект

Генералът бе категоричен, че доставката на нови изтребители не е просто проект на ВВС и на МО, а е проект на България. Той е призван да запълни един огромен дефицит от способности на нашите Въоръжени сили, да гарантира нашия въздушен суверенитет, да гарантира оперативната ни съвместимост със съюзниците и защитата на териториалната цялост на страната. И при определени условия може да допринесе за съществено икономическо развитие на страната под формата на индустриално сътрудничество.

Кой ще бъде самолетът?

Още през 2010 г. разработихме подробни изисквания към тактико-техническите характеристики на този самолет и към системата за обучение на летателния и инженерно-техническия състав, посочи командирът на ВВС. Ние не сме максималисти, отчитаме финансовите възможносит на държавата, допълни той отговора си на този въпрос. И продължи „Не искаме хиперспособности. Заложили сме тези самолети да имат такива способности, които ще ни позволят да решим нашите задачи.”

За колко пари става въпрос?

Желанието е през първия етап да бъдат придобити 8 и повече самолета на обща стойност от 1,5 млрд. лв., стана ясно от интервюто. Тези пари, уточни генералът, включват страшно много неща. Това са доставката на изтребители, наземно оборудване за тяхната поддръжка, системи за обучение, за планиране и анализ на мисиите, оборудване за мисиите, обучението на нашите летци и техници в чужбина за един продължителен период от време и въоръжението. Командирът се надява, че в процеса на преговорите ще се договорят повече от осем самолета през първия етап на доставката. След предвартелното отсяване са останали три опции – две за употребявани самолети -  F- 16 и Юрофайтер и един новопроизведен – Грипен.

Утвърдените финансови средства за тази година най-вероятно няма да бъдат усвоени

След като парламентът каже думата си и одобри проектът, ние, смята генерал-майор Радев, трябва да изпратим нашето желание не само до тези три държави, но до възможно по-широк кръг държави. Става дума за искането за предоставяне на оферта. Срокът за отговора трябва да очакваме най-малко сред три месеца. Обикновено те искали удължаване. След като получим отговорите, продължи командирът, ще имаме реални данни за възможностите на предлаганите самолети, включително и за цената и за схемата на плащане. След съответната оценка ще има избор. От там нататък, смята генералът, следва най-трудната част, т.е. подготовката на договора, който е много сложен с хиляди позиции. Едва след всичко това ще започнат преговори с доставчика или с няколко доставчика. В този смисъл той не вижда как договорът може да бъде подписан през тази година. Неговата прогноза е, че финансовите средства, които правителството гарантира за този проект за тази година няма да бъдат усвоени.

Новият изтребител в помощ на държавния бюджет

Става дума за индустриално сътрудничество или за т.нар. офсетни програми. При покупката на Грипен Унгария е поставила условие и заводите Електролукс от Швеция са били пренесени в Унгария с гарантираните пазари. В момента те давали над 5 процента от БВП, около 10 000 работни места и т.н. Такава програма върви заедно с придобиването на новопроизведен самолет, а не втора ръка. У нас би могло да се случи нещо подобно, ако вземем Грипен, например, който е новопроизведен. Точно за това трябва да се мисли държавнически при реализирането на този проект.

Най-добре е нашите летци да летят на новопроизведен самолет

Генерал-майор Радев не разкри кой самолет е неговият избор. Като командир на ВВС обаче, каза той, моето желание е нашите летци да летят на новопроизведен самолет. С уговорката, разбира се, че всичко зависи от възможностите на държавата.

Учебната авиация  е на добро ниво

Ще бъдем максималисти, ако поискаме закупуване и на нови учебно-бойни самолети, подчерта генералът. През последните две десетилетия е било извършено добро превъоръжаване на учебната ни авиация. Благодарение на тях и на усилията на командването на ВВС април се оказа щастлив месец за българската бойна авиация. Приключи интензивна програма и шест млади летци завоюваха първокласна специалност. Това решение се е наложило от липсата на изтребители в авиобаза „Граф Игнатиево” за подготовката на летците и от малкия нальот, с който курсантите завършват обучението си в НВУ „В. Левски”.

Ще се разделяме ли със Су-25К?

Отговорът на генерал-майор Радев: „Су-25 е един страхотен самолет. Той е доказал своите качества и е уникален щурмовик. Проблемът при него е, че го поддържаме изцяло с личен състав от ВВС. На този самолет отдавна изтече ресурсът. Неговата поддръжка наистина е проблемна, на нашият инженерно-технически състав се справя прекрасно. Докато нямаме минимално необходимия брой самолети, а според нашите изчисления 16 нови с оборудване, контейнер за целеуказване, със съвременни високо точни боеприпаси за въздейстиве по наземни и морски цели, докато летците не усвоят бойното използване на тези самолети по наземни и водни цели, в никакъв случай не трябва да премахваме Су-25. Това е средството в момента, с което оказваме авиационна поддръжка на Сухопътни войски и ВМС.”

За МиГ- 29

Ако нямаме доставена ескадрила от 16 самолета, в никакъв случай не бива да пенсионираме МиГ-29, бе категоричен командирът на ВВС. Трябва, продължи той, да направим всичко възможно да го поддържаме в летателна годност и да служи за подготовка на млади летци. Генералът предупреди, че самолети ни трябват не само за Air Policing, което е мисия в мирно време, но и по време на криза. Тогава ще ни трябват повече самолети и летци.

Договорът с Полша – глътка свеж въздух, но...

Подписаният договор с Полша за ремонт на шест двигателя за МиГ-29 е глътка свеж въздух, каза генерал-майор Радев. Той обаче изобщо не решава проблемите. Според него не трябваше да се скъсат всички изградени до момента възможности за поддръжката на МиГ-29  и да разчитаме единствено на собствените си сили. Той определи рязкото скъсване на договора с РСК „МиГ” като рискова операция. Решението на правителството да одобри проекта за логистична поддръжка на МиГ-29 бе оценено от него като успех, като се заделя една не малка сума от близо 100 млн. лв. Вече са обявени три процедури по Закона за обществените поръчки. Проблемът е, че докато тези процедури се реализират и доставките станат факт ще мине доста време, за което от Командването на ВВС са предупреждавали отдавна. В момента ВВС са изпаднали в аварийна ситуация, именно поради рязкото скъсване на рамковото споразумение с РСК „МиГ”, което е направено по политически и идеологически причини, без да имаме ясна гаранция какво ще става в бъдеще. В Словакия, например, която също е член на НАТО и ЕС, не са отишли на подобен риск и в момента руски специалисти поддържат техните МиГ-29. У нас се налага това да правят българските, което не сме правили, а отговорността носи Командването на ВВС. Доставки по обявените поръчки можем да очакваме най-рано в края на тази или началото на следващата година, прогнозира командирът на ВВС. През лятото се очаква договор с Полша за пълна логистични поддръжка на нашите МиГ-29. Пред сключването му обаче имало съществени препятствия от правно естество. Ще бъдем лоялни членове на НАТО, смята генералът, не като късаме едно или друго, а когато пазим и развиваме бойни способности.

Трябваше сега вече да подписваме договорите

Ако искаш да имаш нов самолет, който да застъпи в бойно дежурство през 2019-2020 г. трябва сега да подписваш договорите, заяви генерал-майор Радев. Той е категоричен, че факторът време, експертизата и опитът на хората трябва да се отчитат.Според него трябва в политиката да се спазва принципът, че животът на летците е пред политическата идеология, т.е. такива въпроси да се решават с национално достойнство. Аз не съм политик, подчерта генералът, но смята, че в българската политика липсва достойнство. Имаме летци, каза той, които се качват на самолети, които не са сертифицирани от тези, които трябва да го правят. Ние, заяви командирът на ВВС, не сме тези. Ние, продължи той, удължаваме ресурса, защото нямаме друг изход, ние останахме без никаква алтернатива. Все пак изрази увереност, че с тези мерки, които се взеха от държавното ръководство нещата ще се подобрят. Няма обаче да е тази година, може би следващата година, но, що се отнася до договор за изтребител, ще видим, по неговите думи. 

Каним държави от НАТО да пазят небето ни срещу сериозно заплащане

Това включва транспорт, настаняване в луксозен хотел, кетъринг, всичко, обясни командирът на ВВС. От миналата есен в Министерството на отбраната се работи по концепция за съвместно изпълнение на ерполисинг, след като законът стане факт. Той подчерта, че тази концепция има финансова част и е отказал два пъти да я съгласува. В тази финансова част се казва, че България предлага на други държави от НАТО да дойдат тук за съвместен Air Policing, в което няма нищо лошо. Това означава, че ще тренираме заедно с тези държави, но и че ние ги каним срещу едно сериозно заплащане - транспорт до тук, настаняване в луксозен хотел, кетъринг, пълно обслужване, всичко, посочи генерал Радев. Той допълни, че доста страни вече имат интерес.  На въпрос дали премиерът е запознат гененерал-майор Радев отговори, че не може да каже и не комуникира с премиера.  "Ако това се случи, това ще бъде голям удар по мотивацията на нашите летци, ако тези хора дойдат да дежурят с нас. Те работят на предела на човешките възможности и работят в риск всеки ден при едни социални условия, които не са никак прекрасни. Те го правят и рискуват, защото виждат, че държавата е затруднена финансово", посочи командирът на ВВС. 

 

 

 




Гласувай:
0



1. appen13 - Слугинска АНТИ-БЪЛГАРСКА мутроГерб старшинка, знаеш ли какво е това "самолет ?
24.04.2016 20:56
Слугинска АНТИ-БЪЛГАРСКА мутроГерб старшинка, знаеш ли какво е това "самолет", бе прислуго евро-колониална ?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: spirdon
Категория: Новини
Прочетен: 404110
Постинги: 350
Коментари: 38
Гласове: 79
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930