Обикновено министърът на отбраната Николай Ненчев дава два примера, като възможни варианти, за стимулиране на военнослужещите и от там решаване на кадровите проблеми, известни, като недокомплект на личиня състав. Сигурно има още много и те ще бъдат обсъдени на обявения от него Съвет по отбрана на 16 или 17 юни. Но да разгледаме тези два варианта, т.е коефициентите при формиране на военната заплата и връщането на военна служба.
За заплатите
Не е необходимо да се чака промяна в Закона за отбраната и Въоръжените сили, за да се предложи повишаване на заплатите на военнослужещите. Според сега действащия закон базата за определяне размера на основното месечно възнаграждение за най-ниската длъжност се определя ежегодно със Закона за държавния бюджет на Република България, като месечното възнаграждение се увеличава с коефициент спрямо базата. Вярно е, че в огласените от МО поправки коефициентите ще нарастнат. За офицери ще станат от от 2,2 на 2,3 за офицерски кандидати и сержанти –от 1,75 на 1,9 и за войници (матроси) – от 1,6 на 1,7. Заплатите ще се вдигнат, но не чак толкова, колкото е необходимо.
Въпросът е в това, че и със сегашните коефициенти правителството, ако поиска, може да вдигне заплатите на военнослужещите, по-точно да промени коефициентите. Законът не му дава право да намалява коефициентите, но не и да ги увеличава. За офицерите, например, е записано, не по-малко от 2,2. Същата е формулировката за офицерските кандитати, сержантите, войниците и матросите. Т.е. надолу не може, но нагоре законодателят не е забранил. Дал е право на изпълнителната власт. Дори е записал, че „размерите на основното месечно възнаграждение се определят с акт на Министерския съвет по предложение на министъра на отбраната.” Засега министър Ненчев не се е възползвал от закона. Може би една от причините е прогнозата, че финансовият министър, респективно правителството, няма да бъдат съгласни. Най - вероятно заради това в предложенията на МО за промени на закона се иска размерът на основното месечно възнаграждение да се определя с акт на министъра на отбраната, а не на Министерския съвет. Ако се приеме, ще чакаме заповед на министъра на отбраната Николай Ненчев за увеличаване на военните заплати.
За връщането на военна служба
Този аргумент за решаване на кадровия недостиг във Въоръжените сили ще тежи изключително много, ако МО е провело социологическо проучване и е наясно колко са възможните кандидати и колко от тях биха се възползвали от подобна промяна в закона. Поне няма огласено такова изследване.
Какво иска сегашното политическо ръководство на армията? В проекта за промени на закона се предлага регламент, според който, на военна служба могат да се приемат и лица, изпълнявали военна служба (кадрова военна служба). Условията са: да не са били освободени по дисциплинарен ред; към датата на приемане на военна служба да им остават не по-малко от 5 години до навършване на пределната възраст за военното звание, изискващо се за заемане на длъжността; да кандидатстват за заемане на длъжността не по-късно от 10 години след освобождаването от военна служба (кадрова военна служба)“. Разбира се, и на всички други изисквания за приемане на български граждани на военна служба, с изключение на възрастта. Включително да покриват нормативите за физическа годност.
Подобен текст има и в сега действащия закон. Там обаче ограничението в годините е по-голямо. Те са съответно 3 и 5. И още – кандидатите не трябва да са придобили право на пенсия при условията на чл. 69 от Кодекса за социално осигуряване, което в сегашните предложения за промени е отпаднало. Т.е. и военни пенсионери ще могат, ако проектът бъде приет, да се върнат на военна служба.
Според някои експерти, МО не бива да разчита чак толкова много на разширяването на възможността за връщане на освободени военнослужещи в армейския строй. Първата причина са ниските заплати в сравнение с това, което предлага пазарът на труда. Втората – на каква длъжност ще се върне един офицер, който е излязъл от армията пред 8-9-10 години. Като командир на взвод или рота, каквато е заемал? Каква ще бъде гаранцията, че ще бъде в състояние да навакса загубеното през този период, защото армията се развива, не стои на едно място? Ако е войник? Няма логика. След като пределната възраст за приемане на войници пада от 32 на 28 години, какво е основанието да се разреши връщане на войник на 40-годишна възраст, например?!
На заседанието на Съвета по отбрана на 1 юни разделихме нещата на две, каза министърът, тези, които зависят от нас и тези, които не зависят от нас. Т.е. от министъра и от министерството и от... От министъра зависи да предложи увелиаване на военните заплати. И промени в закона, които ще вършат работа. От министъра зивиси да има цялостна визия за атрактивността на военната професия. Там влизат не само заплатите, а режимът за пенсиониране, който създаде тези проблеми, жилищната политика, т.е. социалната политика, като цяло, стабилността в кариерното развитие на офицера, сержанта и войника, ако щете, и т.н. Такъв документ МО няма. От къде тогава кандидатът за войник или курсант да прочете, за да знае какво го очаква? И къде са гаранциите за споменатата стабилност?
Срокът за внасяне на проектите за модерн...
Още неродена, Програмата за развитие на ...