Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.02.2015 16:37 - Отбраната се оказа встрани от приоритетите на правителството
Автор: spirdon Категория: Политика   
Прочетен: 1150 Коментари: 0 Гласове:
0



 През първите сто дни на второто правителство на Бойко Борисов стана ясно, че недоимъкът в армията продължава, т.е. няма пари нито за превъоръжаване, нито за повишаване на социалния статус на военнослужещите.

В областта на отбраната първите сто дни от управлението на второто правителство на Бойко Борисов бяха преди всичко време на обещания, очаквания, неясноти и не малко разочарования. Още при съставянето на кабинета стана ясно, че МО е жертва на компромис и премиерът го даде на по-малкия коалиционен брат. За разлика, например, от МВР. Това се потвърди и при формирането на екипа на министър Ненчев. В него не влезе никой от експертите в ГЕРБ, които разработиха предизборната програма в областта на отбраната. Те останаха в парламента. Малко по-късно Бойко Борисов се опита да промени малко нещата и назначи за свой съветник бившия министър на отбраната генерал-лейтенант от запаса Аньо Ангелов. Коалиционните недоразумения отнеха доста време през тези сто дни на министър Ненчев да обяснява защо е привлякъл за свой заместник Орхан Исмаилов. В края на краищата, за да има мир сред управляващите, заместник-министрите на отбраната се увеличиха от двама на трима, което си има и добрата страна. Логично е трима да свършат повече работа от двама.

Бюджетът

Това, че отбраната не е сред приоритетите на правителството, бе потвърдено най-красноречиво с приемането на бюджета за 2015 г. Не само това. Тя се оказа встрани от приоритетите на правителството. На практика това беше най-голямото предизвикателство за министър Ненчев. До последно, по неговите думи, Комисията по отбрана и парламентарните групи го подкрепяха, че парите за армията, които предложи правителството и намали с около 70 млн. лв. в сравнение с 2014 г., ще бъдат увеличени при гласуването в парламента. За съжаление нито един депутат от ГЕРБ и Реформаторския блок не си направи труда, или не посмя, да стори това, като направи предложение, между двете четения на закона за бюджета. Това направиха от другите парламентарни групи, но гласовете им бяпа малко. В края на годината правителството отпусна 10 милиона, но те трябваше да отидат в бездънната яма от задължения на ВМА. В този смисъл едва ли има голям оптимизъм в поредната надежда на министър Ненчев, че тазгодишният бюджет ще бъде актуализиран и МО ще си върне загубеното.

Актуализацията

Съществува теория, че отбраната страда не само от коалицонни компромиси, но и заради отношенията между президента и изпълнителната власт. Все пак не ГЕРБ и Реформаторският блок бяха на власт, когато служебното правителство на проф. Георги Близнашки правеше опити с разработването на „Визията: България в НАТО и в ЕС 2020”, приемаше Националната програма „България в НАТО  и в Европейската отбрана 2020”, а президентът Росен Плевнелиев се ангажираше на срещата на върха на НАТО в Уелс държавният бюджет да отделя 1,5-2 процента от БВП за отбрана. Държавният глава продължава да призовава за този процент, включително пред държавния секретар на САЩ, генералния секретар на НАТО, след среща  с висшето военно командване на 10 февруари, но реакция от правителството няма. Напротив! Финансовото министерство включи и военнослужещите в графата „персонал”, взе от парите му за заплати и каза, че трябва да има съкращения.  Министърът на финансите Владислав Горанов продължава да твърди, че актуализация на бюджета заради отбраната няма да има. На същото мнение е и ПГ на ГЕРБ, която в своя декларация намери изхода във възможностите, които законът за бюджета давал за задлъжнялост и собствени приходи. Впрочем и в правителствената програма за управление не предвижда такава актуализация. Така че МО и армията могат да си останат с подкрепа, но само на думи.

Без план

Правителството си позволи Въоръжените сили да започнат 2015 г. без План за развитие. Старият изтече в края на миналата година. Получи се парадоксалният факт Народното събрание да гласува 954 млн. лв. на МО за 2015 г. без да е наясно какво ще прави армията през годината. Ще има ли преструктурирания или не? Ще има ли съкращения или не? Ще има ли учения или не? Ще има ли мисии или не? Служебният министър на отбраната Велизар Шаламанов определи провеждания в продължение на половин година Преглед на структурата на силите за неуспешен. Насрочи нов със срок до 10 декември. След това трябваше да има план. Не стана ясно дали прегледът е приключил. Ще припомня, че в предизборната програма на ГЕРБ беше записано: „Придържане към основните принципи в отбранителната политика, определени в Бялата книга за отбраната и въоръжените сили от 2010 г. и запазване на числеността на Българската армия. Поддържане на съществуващите и постепенно развитие на нови отбранителни способности.” От своя страна Реформаторският блок спечели част от избирателите със следното обещание „Нова структура на въоръжените сили: армия, предназначена за решаване на най-вероятните бойни задачи, свързани със съюзни експедиционни операции.” Кое ще влезе в новия План за развитие на Въоръжените сили? Няма план, няма отговор.

Модернизацията

Липсата на План за развитие на Въоръжените сили създава неяснота и по отношение на модернизацията и превъоръжаването. Засега е ясно, че ще купуваме само от страни членки на НАТО и ЕС. Само дето няма пари и от време на време изплува надеждата, че САЩ, например, ще ни подарят едно ескадрила изтребители. За нас остава да направим разчети за поддръжката. Има обаче Национална програма „България в НАТО и в Европейската отбрана 2020”, приета на 3 октомври м.г., която  сложи министър Ненчев на финала на модернизацията на Българската армия. Според нея, министърът на отбраната трябва да подготви в шестмесечен срок, т.е. до началото на април, решения на Народното събрание за приемане на проекти за инвестиционни разходи за придобиване или модернизация на въоръжение и техника, когато стойността на всеки от проектите надвишава 100 млн. лв. и съответно за правителството – при стойност на проектите между 50 и 100 млн. лв. И още нещо, което е много важно „Финансирането на проектите, бе регламентирано с решение на служебното правителство, което все още не е отменено, е за сметка на бюджета на Министерството на отбраната в рамките на разходните тавани, определени за съответните години.” Така че освен ревизия на изразходваните 2 млрд. лв. през последните 10 години, за което министърът говори, той ще трябва да търси пари и за предстоящото превъоръжаване. Срокът тече, както се бе изразил веднъж Велизар Шаламанов. От парламентарната трибуна министър Ненчев обеща да го спази. Разбира се, тук има един доста важен нюанс. В началото на септември т.г. Бойко Борисов каза пред един столичен всекидневник: „Повече пари за оръжие не давам, който поема ангажименти за разходи, да мисли първо за народа”.  

Враца

В първите си сто дни министър Ненчев приключи изпълнението на решението на правителството на Пламен Орешарски за възстановяването на батальона във Враца. Лично той поздрави военнослужещите от формированието и дори обяви конкурс за допопълване на състава през тази година. От своя страна батальонът вече имаше първото си участие в подпомагане на населението при лоши метеорологични условия, което оправдава неговото възстановяване.

Границата

Бежанската вълна създаде допълнителна работа на Министерството на отбраната. МВР си „призна“, че не може без помощта на армията. Казусът предизвика престрелки по въпроса доколко Въоръжените сили имат право да охраняват границата. Правителството прие специално решение. Двамата министри подготвиха проект на промени на инструкцията за взаимодействие между МО и МВР, където ролята на армията се свежда до логистична подкрепа, т.е. войсковите шофьори ще возят граничните патрули, защото, както казва Бойко Борисов, те са много по-добре обучени. Този казус обаче, а и самата невъзможност от страна на МВР, да се справи на 100 процента с охраната на държавната граница, налага необходимостта от трайно решаване на въпроса. Според експерти излизането на Гранични войски от Въоръжените сили и преструктурирането им в Гранична полиция, не е било най-удачния вариант. Според други, както ВВС отговарят за въздушната граница, така на Сухопътните войски трябва да се повери сухопътната. Оказа се обаче, че МО няма пари за този допълнителен ангажимент. Това налага промяна на поднормативни актове с надеждата, е централният бюджет ще покрие разходите.

Военното разузнаване

Да го бъде или не военното разузнаване? Да предаде ли Служба „Военна информация“ на Комисията по досиетата документите за чужди граждани сътрудници на разузнаването ни? Тези въпроси се въртяха и продължават да се въртят. На първият трябва да отговори Народното събрание. 43-ото е третото по ред, от което се очаква да приеме законите за специалните служби. По мнението на повечето експерти проектът на закон за военното разузнаване е най-добрият. Но, дойде Реформаторският блок и отново се заговори за една разузнавателна служба. Дори депутатите му внесоха законопроект за Държавна агенция „Разузнаване“. На кого ще бъде по-дар-ък ДАР, ще видим. През тези сто дни министър Ненчев влезе в остър сблъсък с разузнавателната общност. От една страна продължи да настоява за предаване на досиетата на чуждите граждани, а от друга направи политически изявления, които поставят на една плоскост разузнавачите в годините назад с днешните терористи.

Пенсиите

Социалните очаквания бяха насочени към позицията на новото политическо ръководство на МО по евентуалните промени в режима за пенсиониране на военнослужещите. Недоверието и напрежението ескалира още по време на служебното правителство. Повтори се периодът от есента на 2012 г., когато стотици офицери и много повече сержанти подадоха рапорти и напуснаха армията. Този път отговорността да предложи вариант на модел за пенсиониране на военнослужещите, но при спазване на държавното задание да има изискване и за въвеждане на възраст, се падна на експертна комисия начело с главния инспектор на МО генерал-майор Петър Петров. Командирите на Видовете въоръжени сили бяха категорични, че промяната не е здравословна за армията и за хората в нея. Консултативният съвет при вицепремиера и социален министър Ивайло Калфин обаче работи за въвеждането на възраст, като второ изискване, освен необходимия осигурителен стаж, за придобиване право на пенсия от военнослужещите. Решение няма, напрежението остава. Министър Ненчев обещава благоприятни условия, но не заявява, че няма да се въвежда възраст. Не казва и нито дума за увеличаване на доходите на военнослужещите. Докато в МВР „изпросиха” пари от държавния бюджет и вдигнаха заплатите.

Публичност

Политическото ръководство на МО продължи практиката на служебното да не свиква Обществения съвет по отбранителна политика. Така голяма част от намеренията и решенията останаха неизвестни за широката общественост, включително и за голяма част от експертите. Пропусната бе възможността неправителственият сектор да бъде коректив на държавната политика в областта на отбраната. Към това може да прибавим недостатъчното време за парламентарен контрол в Народното събрание, което лиши министъра на отбраната от възможността да отговаря своевременно на голям брой въпроси и питания на депутатите. В този смисъл Комисията по отбрана успя да направи необходимото, но поради нейната специфика, резултатите стигат до ограничен кръг от обществото.

Център на НАТО

Със закъснение правителството реагира на въпросите на обществото за изграждане на елементи от командната структура на НАТО, в случая на координационен център, у нас. Това го призна и президентът Росен Плевнелиев. Така се създадоха условия за атакуване на Министерството на отбраната. Определени политически сили взеха връх в това отношение и последвалите усилия бяха по-скоро „тичане след събитията”. Същата ситуация се създаде и с т.нар. мобилизация. Ако бе внимателно бе преценен негативният отзвук в обществото от проверката на наличния списъчен състав, той можеше да бъде предотвратен. 

Предстоящо

Прогнозата е, че следващите 100 дни на правителството в областта на отбраната ще бъдат по-интересни. Президентът вече обеща да свика през март Консултативния съвет за национална сигурност, на който политиците да постигнат консенсус за развитието на армията. Министърът на отбраната заяви, че се подготвя Програма за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили до 2020 г. и План за развитие на въоръжените сили до 2020 г. Очакват се промени в администрацията на МО на основата на новия устройствен правилник. До лятото трябва да мине Законът за военното разузнаване, да бъдат готови поправките в законите за отбраната и резерва на въоръжените сили. Малко по-рано, както прогнозира министърът, в София ще трябва да заработи въпросният Координационен център на НАТО.

За честта на пагона

Преди 100 дни Николай Ненчев обеща да работи за честта на пагона. Резултатите са в процес на очакване. Доверието към армията и престижът на военната професия не бележат ръст. Напротив! Военнослужещите бяха жестоко обиждани от публични личности, на което министърът и неговият екип не реагираха. Задоволиха се с гражданската позиция на един генерал и двама полковници. Не подлагам на съмнение добрите намерения на министъра на отбраната. За честта на пагона обаче, се воюва. Може би през следващите 100 дни... 

 

 

 

 

 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: spirdon
Категория: Новини
Прочетен: 402863
Постинги: 350
Коментари: 38
Гласове: 79
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031