Резервът
от човешки ресурси на въоръжените сили, определя документът, се попълва от български граждани с военна подготовка с цел своевременно комплектуване на военните формирования за нарастване на техните способности и за изпълнение на възложените им мисии и задачи за мирно и за военно време.
Без териториални претенции
Република България няма претенции към територията на други държави и не признава претенции от други държави към териториалната си цялост, се посочва в стратегията.
Политика от позиция на силата
Според стратегията в политико-военната област дълготрайният ефект от украинската криза и влошаването на отношенията на Русия с НАТО съдържат потенциал за развитие на тенденцията на завръщане към „политика от позиция на силата“ в Европа.
Риск от екстремистки клетки
Най-същественият риск за общоевропейската сигурност, анализира документът, произтича от съществуващите регионални конфликти в близост до външните граници на Съюза, създаващи възможност за инфилтрация на отделни бойци и формиране на екстремистки клетки. И забележете „Това поставя изключително остро и на ново ниво въпроса за сигурността, като предизвиква мащабен дебат за преосмисляне на традиционните ценности на толерантността, възможностите за реална интеграция и баланса между мултикултурализма и сигурността.”
Диалогът и партньорството с Русия са важни
Важно значение по въпросите на борбата срещу тероризма, разпространението и контрола на въоръженията има поддържането на стратегическия диалог и партньорството на САЩ, НАТО и ЕС с Русия, се посочва в стратегията. Смята се, че балансираните отношения между тези важни международни фактори ще оказва трайно влияние върху развитието на стратегическата среда на сигурност.
Мисиите
на въоръжените сили не се променят. Те остават отбрана; подкрепа на международния мир и сигурност и принос към националната сигурност в мирно време.
Въоръжените сили в мирно време
В мирно време въоръжените сили участват в операции в отговор на кризи, кризисни ситуации и инциденти на територията на Република България за охрана на въздушното пространство, контрол на корабоплаването и защита на критичната инфраструктура; участие в овладяване на миграционни кризи и участие в охраната на държавната граница; защита на населението при бедствия, овладяване и преодоляване на последствията от бедствия, аварии, катастрофи и терористични актове.
Участие във всички етапи на борбата с тероризма
Въоръжените сили участват в борбата с тероризма, като в страната оказват съдействие и подпомагат специализираните национални структури, а извън страната изпълняват съюзническите си задължения, регламентира стратегията. На територията на страната формированията от въоръжените сили могат да участват във всички етапи: предотвратяване на заплахите, овладяване на кризите вследствие на терористична дейност и ликвидиране на последствията от тези актове. За изпълнение на съюзническите си задължения те участват в контра- и антитерористични операции, ръководени от командните структури на НАТО, и в програми на Алианса за противодействие на тероризма.
Помагат за охраната на границата и контрола на миграционния поток
При оказване съдействие на националните органи за контрол на миграцията и приемане на чужденци, търсещи убежище на територията на Република България, въоръжените сили предоставят личен състав, необходим за развръщане на временни приемателни центрове. При необходимост подпомагат органите на Министерството на вътрешните работи при охраната на държавната граница и по контрола на миграционните потоци на територията на страната.
Времевият хоризонт
на Националната отбранителна стратегия е до 2020 г., но заложените в нея стратегически цели надхвърлят тази рамка. В нея е посочено, че се предвижда бюджетът на Министерството на отбраната като процент от брутния вътрешен продукт да нарасне до 2% за десетгодишен период.
Изборите ще поставят на изпитание новото...
Новото правителство обещава да запази чи...
21.04.2016 17:05